/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Offentligførelse på nettet
Fra : maler-fidusen
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 26-03-09 10:05

Jeg skulle tilmelde mine børn til en dyreudstilling hvor man bla. skulle udfylde en tilmelding/ejererklæring af dyrene on-line med ens navn, adr. telefon nr. (som er hemmeligt men jeg oplyste det da de jo skulle komme i kontakt med os og det jo "bare" var til dem) og e-mail adr.
Så langt så godt.
Men efter udstillingen bliver alle resultater og udstillere lagt på nettet også med ens navn, adr. telefon nr. mv.
Er dette lovligt når man ikke er blevet underettet om at disse personlige oplysninger på tilmelding/ejererklæringen bliver lagt ud på internettet, så man nu kan google vores hemmelige nr. og få adressen frem?
skal man ikke oplyses om at disse informationer senere bliver lagt på nettet?
et link eller lign. til lovgivning ville være dejligt.
Troede at man skulle underrettes-- jeg har jo kun udfyldt denne blanket for at tilmelde dyrene til en udstilling - det kan man jo ikke komme udenom.
???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-03-09 10:18

Kort svar.. Jo, det er ulovligt

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-09 10:25

Det er ulovligt når det er uden din accept.... prøv at læse i dette indlæg, fra datatilsynet

Citat
Københavns Universitet har oplyst, at eleverne selv har givet oplysningerne til underviseren, der har lavet listen som en service til sine hold. Underviseren var ikke klar over, at oplysninger om privat adresse, telefonnummer og e-postadresse ikke måtte offentliggøres uden de studerendes udtrykkelige accept.

http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/arkiv-over-afgoerelser/artikel/koebenhavns-universitets-offentliggoerelse-af-studerendes-personnumre/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-09 10:33

Det er i hvert fald noget du skal klage over og forlange omgående bliver fjernet.

True med at de må betale omkostninger ved ny mailadresse, og nyt telefonnummer hvis det misbruges.

du kan læse mere om reglerne her:

http://www.datatilsynet.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/Persondatalovspjece/Persondatalovspjece.pdf

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 26-03-09 10:39

Tak for svaret Nordsted1. Det var lige det jeg søgte... jeg vil straks kontakte dem og også oplyse dem om at de nok skal overveje er påføre på disse erklæringer/blanketter at informationerne kan blive offentlig gjort på nettet... selvom det er komplet latterligt da man så ikke kan give oplysninger så de kan komme i kontakt med en hvis man ikke oplyser sit tlf. mv. ved tilmelding hvis noget kommer i vejen for udstillingen?? nå men det er jo så en helt anden historie..
jeg vil straks komme igang med min mail.