/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Udvide støvler?
Fra : johanma
Vist : 8953 gange
100 point
Dato : 26-03-09 09:59

Jeg har et par støvler som desværre er for små, det er selve foden der er for stor.

De vil kunne give sig, problemet er at mine fødder er så sarte at jeg ikke kan udvide dem ved at gå i dem - det gør simpelthen for ondt.

Nogle ideér til hvordan jeg så kan udvide dem?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-03-09 10:03

Du må en tur til skomageren, han kan sikkert udblokke dem.

Alternativt kan du tage et par våde strømper på, ned i støvlerne, og gå rundt med dem indendørs så udvider skindet sig en anelse. Men jeg ville foretrække skomageren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-09 10:04

Jeg købte et par bjergstøvler der var for små.

Dem smurte jeg godt ind i læderfedt og så stoppede jeg dem meget kraftigt med gamle aviser.
Nu passer de fint...

Ellers har skomagere udvidelses læste der kan øge vidden på de kritiske steder,
men pas på syningerne ikke svækkes og er de limet er er det endnu værre.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-03-09 10:06
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-09 10:12

Jeg glemte:

>Dem smurte jeg godt ind i læderfedt og så stoppede jeg dem meget kraftigt med DELVIS VÅDE >gamle aviser. Nu passer de fint...

Svarende til de våde strømper, men uden at fødderne belastes...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-09 11:10

Det bedste er at kassere støvlerne og købe andre som passer. Det er langt det sundeste for fødderne.

Kun hvis støvlerne er af skind kan de udvides. Skomageren kan gøre det bedre end du.

skind kan udvides ved at gøre det vådt og så stoppe noget i støvlerne, som presser det rigtige sted.

Hvis tæerne støder på fordi støvlerne er for korte eller spidse, synes jeg at du ubetinget du skal kassere dem.
Foden skal holde hele livet, den er ikke værd at ødelægge for et par sk... støvlers skyld.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-09 11:41

Hvis støvlerne strammer så meget at det ligefrem gør for ondt at gå i dem, er de i hvert fald et nummer for små, og så får du dem aldrig til at passe, for den smule støvlerne evt. kan udvides (og KUN såfremt det er læder er det muligt) vil slet ikke være nok, heller ikke hvis støvlerne udblokkes hos skomageren

Kommentar
Fra : saci

Dato : 26-03-09 13:21

Det hjælper ikke at gøre sko våde for at gå dem til. De trækker sig sammen igen. Men hos nogle hælbarer kan man købe spray til at komme i sko før man går i dem . Det hedder Stretch fra Callanil.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-09 13:30

Jo det hjælper at gøre læder fodtøj vådt.

Jeg kender nogen der altid går ud i vådt græs når de har fået nye sko,
noget jeg ikke kan anbefale.

Og mine bjerg støvler udvidede sig, så de nu passer mig, de trak sig ikke sammen igen.
Så prøv med hårdt stampede våde aviser, inden du køber nyt...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-03-09 13:54

Hej Johanma

rigtigt ærgerligt med 'fejlkøb' :(

Jeg er også helt enig med de andre i at det bliver et dårligt resultat med at udvide. Sko er ofte invendigt afstivet og formgivet med alt muligt der kan løsne; og strukket kan de komme til at se udvadede ud :(

Men har du tænkt på at sælge dem i den blå avis ?? Så kan de måske komme til lidt glæde

http://www.dba.dk/asp/soegning/soegning.asp?annoncetype=2&rubrikId=30660&Fritekst=st%F8vler&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&PrisTil=9999999&PrisFra=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&radX=0&radY=0&KortSogNavn=0&RegionId=0&Forhandler=0&OldNiveau=&AgentNavn=&SoegningId=0&BilledVisning=0&TotalAntalTopAnnoncer=1&AnnoncetypeRange=7&AnnoncetypeRangeSelect=72&KunKoebNuPris=0

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 26-03-09 13:55

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-09 14:03

Selv tak,

måske vil du lige senere fortælle om det virker...

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 26-03-09 20:12

Du kan også sætte skoene i ovnen et kvarters tid ved 50 grader og derefter gå rundt med dem derhjemme, så længe du orker.
"Behandlingen" kan eventuelt gentages.