/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skrap afløbsrens
Fra : Fonzi11
Vist : 7886 gange
100 point
Dato : 26-03-09 06:23

Jeg har brug for lidt hjælp. Vi har et ældre stuehus på en nedlagt landejendom hvor vores afløbe fra bruseren på 1. sal driller lidt. Jeg har købt LITERVIS af den alm. afløbsrens i brugsen men det stopper altså til alligevel. Istedet for at tilkalde en kloakrenser som skal spule systemet igennem, findes der er stærkere udgave af afløbsrens ? Vi er 4 i familien, hvor af de 3 er piger med langt hår... Kan jeg blande noget afløbsrens selv måske ??
Håber på nogle gode svar.

Mange hilsner
Anders

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-09 06:39

Kaustisk soda, også kaldet ætsnatron, med kogende vand bagefter er nok det stærkeste du kan bruge hvis du vil beholde rørene. Læs sikkerhedsvejledningen grundigt, og du kan risikere (hvis de fx ligger i en plasticvandlås el, lign. at det bliver så varmt at det ødelægger røret.

Så beskyttelsesbriller, handsker og stor forsigtighed er en god ting

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-09 06:41

Hvis du ikke kan få det i brugsen har de det hos materialisten

Kommentar
Fra : elli58

Dato : 26-03-09 07:31

du skulle måske købe et rensebånd for at får fjernet de lange hår som stopper afløbet.
Ulækket MEN nødvendigt en gang i mellem -
Men før EVT. først med rigtig kogende vand for varmt vand fra hanen fjerner ikke altid de fedt/slam pertikler som kommer i et afløb.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-03-09 07:49

Har du prøvet med en gummisvupper, eller havevandslangen under tryk at stoppe ned i afløbet, -evt. med en spids som kan købes der har en fremadvendt stråle og tre bagudvendte, så den hjælper med at søge fremad. Har du mulighed for at bagspule er det en god måde at gøre det på.
Disse løsninger er ret effektive, og ikke forurenende.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-03-09 09:27

Langt hår kan kun fjernes "mekanisk", ellers skal der bruges noget der opløser som fx saltsyre, men det opløser mårske også noget DER IKKE SKAL OPLØSES, så det er en dårlig idé. Det kan godt være, at en slamsuger - der fjerne den fysikse forhindring er sagen!

Kan i ikke installere en si i afløbet - før "udløbet"?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-03-09 10:49

Citat
Kaustisk soda, også kaldet ætsnatron, med kogende vand

Det skal blandes med koldt vand, det bliver rigeligt varmt af sig selv, du skal blande vand i det, du må ikke blande det i vand, så risikerer du at det sprøjter (eksploderer) op på dig. Hvis du har plast rør ville jeg ikke bruge det da du risikerer at varmen ødelægger rør og samlinger. Det bedste er nok at rense mekanisk, eller prøve at snakke med en VVs mand.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-09 13:31

tag og få spulet kloarken igennem

afløbsrens / Kaustisk soda i forkert opløsning størkner og bliver hårdt det er set massevis af gange af folk ikke bruger det rigtigt og så har det ikke den virkning man ønsker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-09 14:23

Kaustisk soda kan få dit ansigt til at ligne et månelandskab.............men det kan du ikke se, for det ødelægger også dine øjne.........................ved forkert brug.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-09 15:46

der findes ingen nemme løsninger. får lidt mere hul igennem.
det hedder en ordentlig omgang med rensebåndet. når du får rensebåndet igennem, kan du evt forsøge med at binde noget i enden af rensebåndet når u trækker det tilbage så du

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-03-09 15:49

Kaustisk soda er en base og bliver ved at ætse til det bliver skyllet af eller neutraliseret med syre.

Godkendelse af svar
Fra : Fonzi11

Dato : 26-03-09 17:37

Tak for svaret vagnr. Jeg sidder nu med Kaustisk Soda i hånden(altså ikke sådan rigtigt) men der står intet om jeg ikke må bruge det i plast-afløb. Dog må det ikke anvendes sammen med aluminum, zink, tin eller bly. OG ALTID hælde sodaen ned i vand, aldrig omvendt.. (Tak til Borup)
Og jeg ville da være ret ked af at mit ansigt skulle ligne et månelandskab bagefter....

Tak for alle svarene, gode som bedre

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-09 18:07

Selv tak, men pas for en ordens skyld på, i hvert fald med beskyttelsesbriller. En måne må være nok

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-03-09 21:21

NNNNNNNNNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ

"Afløbsrens" Er misvisende.... Det burde hedde "det ødelægger dine gamel rør" Der er KUN EN løsning, spuler/slamsuger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Citat
Vi har et ældre stuehus på en nedlagt landejendom hvor vores afløbe fra bruseren på 1. sal driller lidt. Jeg har købt LITERVIS af den alm. afløbsrens i brugsen men det stopper altså til alligevel

Er ret sikker på de rør er udført i støbejern!!!!!!!!!!! og nu er det ikke ligefrem glad for syre/base....

Men noget tyder også på du har gjort skaden slem nok, så det ender med en udskiftning...

Så frem med telefonbogen og finde en der ka spule dine rør!

Har MEGET erfaring i gamel kloak