/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Spirorør
Fra : cielo4
Vist : 1421 gange
31 point
Dato : 25-03-09 10:34

Hej!

Vi skal til at installere varmegenvinding i vores hus og har fået lavet tegninger over det. Imidlertid er der så mange forskellige meninger om dimensionering at jeg er blevet forvirret på et højere plan. Tegningerne viser, at vi skal føre Ø100 rør til værelser og stuer og suge Ø125 fra køkken og Ø100 fra badeværelserne. Nu er der så en der har fortalt mig, at Ø100 er for lidt! Hvad mener I? Tegningerne siger den skal blæse ca. 1,5 meter fra vores pejs, men flere har efterfølgende sagt, at man skal suge.
Vores tegninger viser ikke noget om hvor store rørene fra ind- og udtrækshætter skal være, men Nilan Comfort 300 EC (som vi regner med at købe) starter med Ø160. Er Ø160 nok eller for meget?
Hjææææælp!!!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-03-09 10:42

Stol på den producent som i køber af. De må dimensionere efter hvad som passer til dit hus, kontra deres leverede anlæg.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-03-09 12:08

Jeg vil sige lige som stilkerne, at du skal stole på producenterne - selv 100 mm ikke er meget. Når anlæget er i gang, skabes der et tryk, som ind skal lever ug trykket skal kunne komme ud igen, så det er det nok lavet til. Spørgsmålert er så, om ventilator/anlæg er kraftigt nok. Vi har 125 mm i vores hus. Normalt har man indblæsningsventilerne ca. 1 m inde fra vinduerne og ud-ventileret par m fra fx døre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-03-09 12:36

Vi skal til at installere varmegenvinding i vores hus og har fået lavet tegninger over det. Imidlertid er der så mange forskellige meninger om dimensionering at jeg er blevet forvirret på et højere plan. Tegningerne viser, at vi skal føre Ø100 rør til værelser og stuer og suge Ø125 fra køkken og Ø100 fra badeværelserne. UMIDDELBART LYDER DU FORNUFTIGT. Nu er der så en der har fortalt mig, at Ø100 er for lidt! MÅSKE - HVIS INTENSIONERNE I BR SKAL OVERHOLDES SKAL TRYKTABET HOLDES RET LAVT. EN AF MÅDERNE ER BLA. AT ANVENDE 1 NR STØRRE KONTROLVENTILER. SYSTEMET BLIVER DOG VANSKELLIGT/UMULIGT AT INDREGULERE ORDENTLIGT (HVILKET NILAN ALLIGEVEL HELLER IKKE GØR) Hvad mener I? Tegningerne siger den skal blæse ca. 1,5 meter fra vores pejs, (HVIS DET ER EN PEJS UDEN INDSATS men flere har efterfølgende sagt, at man skal suge. DUMT, UNDERTRYK I NÆRHEDEN AF ÅBNE ILDSTEDER OG BRÆNDEOVNE ER IKKE KLOGT.
Vores tegninger viser ikke noget om hvor store rørene fra ind- og udtrækshætter skal være, men Nilan Comfort 300 EC (som vi regner med at købe) starter med Ø160. Er Ø160 nok eller for meget?
Hjææææælp!! HELST Ø200, MEN UNDLAD EN COMFORT 300. VEKSLEREN ER PLASTIC. VÆLG NOGET MED ALUVEKSLER, F. EKS. GENVEX ENERGY

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 25-03-09 13:40

Mange tak for svar. Hvad er en kontrolventil? Er det ud-/indsugningshætterne? Jeg tror sagtens vi kan køre Ø125 de fleste steder hvis det er bedre? Pejsen er en indsats. Skal man så blæse lige over? Jeg er klar over, at du ikke bryder dig om Nilan (det gør jeg egentligt heller ikke) men desværre er de så meget billigere end Genvex at vi bliver nød til at holde os til den (bankerne holder godt på deres penge i disse tider!).

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 31 point
Dato : 25-03-09 13:55

Prisen afhænger af hvor man køber!

Åndsvagt at investere f.eks 45000 kr i noget man ikke er glad for, hvis det til 47000 kr var det man blev glad for!

Kontrolventil er dimserne i loftet. Vær OBS på meget store kvalitetsforskelle.

Ja jeg ville indblæse over eller i nærheden af indsatsen.

Dimensionering bør udføres af en der ved lidt om det!

Hætter bør du også være forsigtig med. De billige er stærkt tryktabsgivende (energiforbrugende). Riste i gavle duer ikke - de gør anlæggene skrækkelig vindfølsomme. De gode koster temmelig dyrt men er så til gengæld også lyddæmpede.

Godkendelse af svar
Fra : cielo4

Dato : 25-03-09 23:57

Mange tak for svaret 3773.