/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Lektiehjælp på Kandu
Fra : vagnr
Vist : 651 gange
100 point
Dato : 24-03-09 17:53

Jeg plejer ikke at være på denne kategori, men stiller spørgsmålet her, da det har generel karakter.

Der kommer regelmæssigt spørgsmål på sikkert de fleste områder om hjælp til opgaver i skolen, og en masse svarer i retning af, lav dine lektier selv!

Da mine unger gik i skole gik de jo helt rutinemæssigt til min viv om mig og bad om hjælp til deres lektier, og det kan da ske de gør det endnu selv om de går på universitetet. Med den baggrund vi nu har, og med massevis af bøger hjemme, har vi som regel kunnet bistå, helst i form af: "der står noget om det her, læs selv og kom ned og spørg hvis der er noget du ikke forstår." Og engang imellem har vi også hjulpet deres kammerater, der ikke alle havde forældre der kunne hjælpe til.

Nu er jeg ved at snige mig ind på spørgsmålet, I har nok gættet det, så lige et par omveje til først. Er det ikke meningen at skolen såvidt muligt netop skal udjævne den slags skævheder, så børn af mindre boglige eller hvad vi nu skal kalde det forældre ikke skal være dømt til at være ufaglærte. Og der er ikke noget galt med det, men der er noget galt i ikke at udnytte sine evner bedst muligt.

Jeg tillader mig at gå ud fra, at hvis man har forældre der kan og vil hjælpe spørger man som udgangspunkt dem, så dem der stiller spørgsmål om lektier på Kandu er vel typisk unge, der ikke lige kan få hjælp til lektierne.

Så mit spørgsmål er i al sin enkelhed, hvorfor skal de unge, der stiller den slags spørgsmål, generes?

Hvis man ikke gider hjælpe kan man jo lade være med at svare.

Vanskeligheden er for mig at sørge for, at eleven stadig selv forholder sig til og forstår svaret, det er ulige nemmere når man snakker sammen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-09 17:58

Hej

Du og din viv har den helt rette holdning... hatten af for det

Selvfølgelig skal lærerne også hjælpe eleverne hvis der er problemer med lektierne, men desværre er det ofte sådan, at eleverne først laver deres lektier i sidste øjeblik, og så er det så dejlig nemt lige at spørge her på siden, for tænk hvis man kunne få det hele foræret.

Mange af dem der spørger, er gengangere, derfor får de ofte det "næsvise" svar, men jeg syntes nu
også der er mange der er flinke og gør det på samme måde som dig, nemlig at give en vejledning, så de selv kan fortsætte og ellers spørge videre hvis der igen er tvivl

På mange skoler er der også lektiecafe, hvor man kan få hjælp, hvis man går i stå med en opgave, men det kræver igen, at eleven ser på lektien før det er for sent at få hjælp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-09 18:04

At lave lektier i sidte øjeblik, hedder på moderne sprog---- jeg arbejder bedst under pres, dårlig undskyldning for ikke at komme igang

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-03-09 18:06

Selv om du ikke spørger om lektier, forventer du så et svar ud fra dette:

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 5
- Annullerede 4
- Slettede 0
Ialt 11

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-03-09 18:12

Citat
Så mit spørgsmål er i al sin enkelhed, hvorfor skal de unge, der stiller den slags spørgsmål, generes?

Fordi de luddovne snotunger forsøger at snyde sig til svar på deres opgave.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-03-09 18:17

Jeg synes vi er nogle stykker so ger ne giver lidt hjælp til selvhjælp med matematikopgaver og den slags.
Men der er også nogen, som kommer med opgaver hvor problemet er, at de tilsyneladende aldrig selv har forsøgt og ikke har læst stoffet i lærebogen. De er på total bar bund og vil bare have facit forærende. Det lærer de jo intet af, og så kan djævelen komme op i en, og man foreslår at vedkommende får en alternativ uddannelse.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-03-09 18:21

Citat
Så mit spørgsmål er i al sin enkelhed, hvorfor skal de unge, der stiller den slags spørgsmål, generes?
Nej de skal ikke generes og jeg er ganske enig i at
Citat
Hvis man ikke gider hjælpe kan man jo lade være med at svare

De som er imod at hjælpe med lektier, er sikkert brugere der ikke er i stand til at hjælpe, men kandu er en vidensdatabase for alle aldersklasser.
Heldigvis er der folk herinde som gerne hjælper også med lektier.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-09 18:26

Som med U landene:
Forær dem ikke fisk. Lær dem at fiske.

Underforstået, en hjælp skal ikke kun være resultatet, men vise fremgangsmåden.
Så de næste gang, til eksamen og ude i livet bagefter, selv kan finde løsningen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-09 18:48

Jeg må så lige tilføje at mange spørgsmål stilles fordi opgave teksten ikke er god nok.
Men lærerne kan jo ikke spørge på kandu før de stiller opgaven...

Med hensyn til de dovne elever, så får de typisk kun hjælp én gang her på kandu.
Helt galt er det hvis de også annulerer spørgsmål efter at have fået svar...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-09 18:56

Citat
Jeg må så lige tilføje at mange spørgsmål stilles fordi opgave teksten ikke er god nok.
Men lærerne kan jo ikke spørge på kandu før de stiller opgaven...

Læreren må jo skønne, at eleverne godt kan løse opgaverne, når de får dem for??

Læreren er vel velforberedt og ved hvor meget han/hun har lært sine elever

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-09 19:02

Nej Nordsted,
det er desværre ikke altid tilfældet.

Engang lod man opgaver prøveregne før man stillede dem...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-03-09 19:07

Citat
Læreren må jo skønne, at eleverne godt kan løse opgaverne, når de får dem for??

Nej, fordi det står i skemaet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-09 19:24

Citat
Nej Nordsted,
det er desværre ikke altid tilfældet.

Engang lod man opgaver prøveregne før man stillede dem...

Citat
Nej, fordi det står i skemaet

Den matematiklærer jeg kender, forbereder sig nu grundigt inden undervisningen, men desværre er der alt for ofte elever der glemmer at lave lektierne, eller har opgivet - uden at have prøvet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-03-09 19:46

Citat
Den matematiklærer jeg kender, forbereder sig nu grundigt inden undervisningen, men desværre er der alt for ofte elever der glemmer at lave lektierne, eller har opgivet - uden at have prøvet

Og de elever tror vi serverer færdige hjemmeopgaver for dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-09 21:36

Jo - vidensdeling er da især også for unge elever.
Men det er bare vigtigt, at hjælp til selvhjælp er den bedste hjælp man kan give.
Jeg har selv svært ved at forstå, og kan tit bruge et resultat til at bedre forståelsen.

Men det er ingen hjælp, bare at levere et resultat fix og færdig, hvis eleven skal videre.

Og hvor har du ret i hvor det er dejlig nemt, når ens omgivelser har hjælpen lige i baglommen.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-09 21:43

Selvfølgelig skal folk have hjælp til deres lektier, hvis de spørger. Lige så selvfølgeligt er det at kandu.dk (og ligende steder) ikke skal bruges til at få en færdig løsning, men det kan være svært at skelne og oftest er løsningen det lette svar.

De fladpandede svar som "lav dine egne lektier" er mest et udtryk for at den der skriver ikke kender svaret og er for doven til at finde det. Men så undrer det mig at man gider bruge tid på meningsløse svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-09 21:54

Citat
De fladpandede svar som "lav dine egne lektier" er mest et udtryk for at den der skriver ikke kender svaret og er for doven til at finde det. Men så undrer det mig at man gider bruge tid på meningsløse svar

Der har da været nogle elever, der åbenlyst har været for dovne til at gide kikke på deres lektier, og har fået den besked - og hvor de tidligere har fået hjælp- så det er vel egentlig ok, at give den besked en anden gang??

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-09 07:48

Tak for svaret BertelBrander, og tak til jer andre for masser af gode indlæg, gjorde det svært at pege på vinderen.

Det der med at udsætte ting til sidste øjeblik er sikkert ikke noget der har ramt jer siden skolen, men jeg må indrømme, at jeg stadig udsætter kedelige ting til allersidste øjeblik, det eneste jeg har lært siden jeg gik i skole er at blive bedre til at beregne ALLERSIDSTE øjeblik, så jeg når det alligevel, lige nu sidder jeg fx her på Kandu i stedet for at skrive takkebreve efter min mors begravelse

Til Hawai7 og andre, der starter med at se på folks vitale data kun at sige, at når jeg stiller FAKTUELLE spørgsmål på Kandu er det altid efter jeg har brugt en del tid og derefter opgivet selv at finde svaret, og så sker det ofte at heller ingen andre kan. Men jeg fik da opdaget et spørgsmål jeg havde glemt at lukke så min score nu ser lidt pænere ud

Kommentar
Fra : jokajula

Dato : 05-11-10 07:53

Hejsa.

Ja nu har jeg ikke læst alle kommentarerne.
Jeg har et forslag
Foreslå skolen at de laver en lektie Cafe om eftermiddagen.
Jeg ville gerne komme og hjælpe børnene så var der også et job til mig
Jeg har haft god succes med det