/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Valg af gulvvarmesystem
Fra : cielo4
Vist : 1691 gange
20 point
Dato : 24-03-09 16:52

Hej!

Er der nogen der kan anbefale et gulvvarmesystem? Vi er igang med en totalrenovation og skal lægge gulvvarme i hele huset.
Kan varmefordelingsplader lægges direkte på isoleringen mellem spærene eller skal de ligge på en hård plade?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-03-09 18:40

Elvarme - fjernvarme -eller hvad. ?

Man får fornuftige svar når man spørger med rimelige oplysninger.

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 24-03-09 19:08

Sorry - det er fjernvarme

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-03-09 19:15

hvis du bruger varmefordelingsplader skal du sørge for. at der er så meget isolering at pladerne bliver klemt op mod gulvpladerne.
det er dog ikke nogen optimal løsning da der er for dårlig udnyttelse af varmen.

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 24-03-09 19:35

Hvad er så optimalt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-09 21:16

Sådan skal det laves:
http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1896

Alt andet er noget kluns.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-03-09 21:38

cielo4

nu skriver du totalrenovering!!! omfatter dette opbrydning af gulvene ?

til din orientering er renovation noget med affald !!!!!! det er en renovering du er i gang med

per

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 25-03-09 07:18

Hej Per!

Du lyder som min far og du har selvfølgelig ret - vi er i gang med at renovere Ja, vi brýder gulvene op. Vi har ikke plads til at hæve gulvene meget, så derfor vil vi gerne have et system der kan lægges ned mellem spærene. Jeg ved at Wirsbo har selvbærende varmefordelingsplader, men de er for dyre! Alternativt må vi sætte radiatorer op.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 25-03-09 07:47

cielo4

jeg har nok opfattet dit spørgsmål lidt forkert, trode at det var et parcelhus, med støbte gulve, men konstruktionen du omtaler er åbenbart en første sal eller et hus med krybekælder.

dbh
per

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 25-03-09 08:46

Det er en murermestervilla fra 1927 med fuld kælder. Vi skal have gulvvarme i stuen og på 1. salen, ca. 150 m2.
Vh Kristine

Kommentar
Fra : stumbi

Dato : 26-03-09 12:02

Hej

Vi er skal igang med samme projekt. Om du kan lægge varmefordelingspladerne direkte på
bjælkerne(du kalder dem spærene) afhænger af afstanden imellem disse. Max afstand må være fra midt til midt c/c af bjælkerne: 600 mm. Dette er dog også afhængigt af hvilke bræder/gulv du vil slutte af med(overgulv). Er dette under 22 mm skal du vist have en afstand på max 300 mm c/c.

Er det en opvarmet kælder burde det ikke være nødvendigt med isolering, har jeg ladet mig fortælle.
Men det kan være reguleringen bliver nemmere/bedre.

Det er hvad jeg har kunne finde frem til. jeg har iøvrigt snakket en del med dette firma:

http://www.flexteamgulvvarme.dk/

De er mægtig flinke og meget behjælpelige.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-03-09 12:46

cielo4

den bedste og nok dyreste mulighed er at lægge svanehaleplader gulvvarmeslanger beton og afretningslag, men hvis der ikke skal ofres så meget er varmefordelingsplader nok ok, men husk rigelig isolering imod kælderen, hvis den ikke er opvarmet, det er sikker 7x7" tømmer der er anvendt som etageadskillelse.
jeg vil vurdere at der skal lægges 22 mm gulvspånplader over varmefordelingspladerne og så et 6-14 mm parketgulv i en af jer godkendt kvalitet men husk det skal være godkendt til vandbåren gulvvarme. Det nemmeste hvis i ikke er prof er at bruge klik gulve, og husk membran mellem gulvspæn og parket (skum)

dbh
per

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 26-03-09 13:33

Mange tak for alle svarene. Mht. svalehaleplader - det har vi overvejet, men vi er bange for det bliver for tungt.
Nogen bud på et godt system?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-03-09 14:55

cielo4

såfremt de originale gulvbjælker er der, er det ikke for tungt, det er uden tvivl det bedste system du kan anvende især i køkken og vådrum bad/toilet

dbh
per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-03-09 15:00

cielo4

der er ikke andre systemer end de andre og jeg har skrevet om, så det er helt op til jeres tegnebog.

her har du beskrivelser samt vægt http://www.eftex.dk/00020/

dbh
per

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 27-03-09 16:16

Ok tak for det. Mht. godt system mente jeg hvilke slanger og hvilket styresystem - tror vi skal ha et trådløst, men på den anden side skal vi alligevel lave nyt el i hele huset. Der er stor forskel i pris, og pris og kvalitet hænger IKKE altid sammen.

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 20 point
Dato : 27-03-09 16:37

cielo4

jeg vil foreslå Wirsbo, svenskt system virker upåklageligt (hos Mig) men der findes flere systemer som jeg ikke vil anbefale, med hensyn til slanger/rør er der ikke det store udvalg men samme firma Wirsbo sælger også slanger, jeg selv har altid købt dem hos jem & fix der koster de en trediedel men er samme kvalitet.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 27-03-09 16:39
Godkendelse af svar
Fra : cielo4

Dato : 28-03-09 09:52

Mange tak for svarene Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-03-09 10:01

cielo4

selvtak, skulle det være en anden gang så er du velkommen.

per