/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Test af bly og tin i metal
Fra : ivanovic1
Vist : 798 gange
50 point
Dato : 23-03-09 15:35

Hej Alle,

Hvis man har et stkke "metal" eller andet som man ønsker at undersøge om der er bly (Pb) eller tin (Sn) i hvordan kan man gøre det.

Mvh.
Ivanovic

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 15:46

Hvis du har det helt store udtræk af laboratoriegrej til din rådighed, kan du bruge et massespektrometer. Det er straks en helt anden sag, hvis du vil lave analysen hjemme på køkkenbordet. Selv om jeg har en fjern fortid med analytisk kemi, var det desværre kun elektronikdelen, jeg beskæftigede mig med.
mvh
pbp
Hvilken slags metalstykker er det, du vil undersøge - og hvor små koncentrationer leder du efter? Hvis det er små stykker, og du vil finde ud af, om det er loddetin (60% Sn, 40% Pb), kan du bare varme op med en loddekolbe. Hvis det flyder let, er der banko!

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-03-09 15:50

Det er fordi jeg skal importere en vare, og derfor er det vigtigt at når denne benyttes til fødevarer må der ingen bly (Pb) eller tin (Sn) være i metallet da det skal opvarmes. Derfor vil jeg undersøge, om metallet er ok til det formål eller ej.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 15:56

Av, så må vi håbe, at en kompetent kemiker kommer på banen, eller også må man en tur på google og lede efter "testing for lead" og "testing for tin" eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 23-03-09 16:01

Er der nogen der ved hvem der eventuelt kan teste en pågældende maskine for sådan noget.

Mvh.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-03-09 16:45

Jeg tror, uden at have en stand forskid på det, jeg ville starte med at tale med Fødevarestyrelse, de kan sikkert rådgive dig eller henvise til nogen der kan.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-09 17:03

Dansk Teknologisk Institut som regel.

Lader også til at Danfoss kan klare det.
http://www.teknologi.danfoss.dk/?gclid=CPKA2Py5uZkCFVOT3wodHAzp7Q

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 23-03-09 17:49

Hej

På følgende link kan bl.a. ses en håndholdt scanner der kan måle mængden af grundstoffer såsom bly.

http://www.cpsc.gov/ABOUT/cpsia/innovx.pdf

Jeg vil tro, at som LuffeA skriver er Teknologisk Institut er godt sted at henvende sig.

PS. Jeg troede faktisk ikke der var et problem med tin og kontakt til fødevarer. Tin har i årevis været brugt på indersiden af dåser til madvarer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-09 20:13

I Kina blander de hvad som helst i grejet, bare det kan holde.

Vi er sgu heller ikke for fine her i Europa, både zink og tin har været brugt indtil for ikke mange år siden.