/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Adskille stat og kirke
Fra : PeterTheisen
Vist : 629 gange
20 point
Dato : 23-03-09 13:25

Skal vi adskille stat og kirke, eller skal der skabes fuld ligestilling mellem religionerne?

Adskillelsen i Sverige medførte, at udmeldelserne af folkekirken eksploderede. Göran Persson, den tidligere socialdemokratiske statsminister, kaldte i sin tid udviklingen for trist, da folkekirken udgjorde en samlende kraft i en globaliseret verden.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-03-09 13:31

Det vil jo kræve ændring i Grundloven, der jo bygger på den protestaktiske kirke.

se:
http://www.grundloven.dk/

Citat
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten.

Citat
Kongen skal høre til den evangelisk-lutherske kirke.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 30 point
Dato : 23-03-09 13:46

Citat
Skal vi adskille stat og kirke
Nej
Citat
skal der skabes fuld ligestilling mellem religionerne
Nej

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-03-09 14:09

NEJ!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-09 14:15

Nej

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-09 14:15

Øøh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-09 14:44

Nej.............................................og hvem arbejder du så for.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-03-09 15:06

NEJ NEJ NEJ NEJ

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-03-09 15:10

Ja, det er en utrolig statistik Peter holder:

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 37
- Annullerede 15
- Slettede 0
Ialt 53

alle spørgsmål til 20 point, og aldrig har Peter deltaget i en debat om hans egne spørgsmål.

Arbejder han for et af de forskellige analyseinstitutter?

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 23-03-09 15:42

Hvad skulle det være gott for? ,mit svar er et Nej og atter Nej

Kommentar
Fra : lissi-dk

Dato : 23-03-09 16:24

Det er jo et meget svært spørgsmål og endnu sværre at svare på. Umiddelbart vil jeg sige nej, da det fungere fint som det er nu. Men et andet sted i mig siger at ja hvorfor ikke, vi er jo frit stillet til at gøre som vi vil alligevel og hvorfor skal vi alle betale til noget vi måske ikke bruger.

Som sagt meget svært at svare på. Min kommentar til dette er hvorfor lave om på noget som fungere godt nok. Vi kunne måske gøre det anderledes og lægge dem sammen som hospitalerne, så der også blev lige så langt til en kirke som til et hospital og dermed rive kirker ned og spare på udgifterne.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 23-03-09 16:32

Dit spørgsmål i første sætning er vel ikke modsætninger, som jeg ser det.

Jeg er overbevist bigbanger, altså overbevist om den videnskabelige fremstilling af alt fra (dette?) univers opståen til det liv vi kender i dag med evolution osv. Videnskaben giver en forklaring der har to store huller (havd var der før bigbang og hvordan opstod det første liv) og forklaringen forbedres hele tiden. De religiøse forklaringer er stort set kun huller, er flere tusind år gamle og pr. definition statisk, og forklarer ingenting, jorden opstod for 6000 år siden mv.... Så mit svar skal du se i det lys, jeg sondrer ikke mellem "tro" og "overtro" for det er alt sammen det samme, nemlig sludder, altså set i forhold til skabelse mv. Nå, jeg kunne skrive en afhandling om det, men det jeg vil sige er bare, at du skal se mit svar i lyset af mine holdninger.

Jeg syntes det er absurd, at en religion har en særstatus i Dk, fx at bidraget til trossamfundet opkræves af det offentlige, at man automatisk er medlem af foreningen, at ikke-troende (på den religion) skal bruge den kirkes medarbejdere for at registrere fødsler osv.

Så ja, stat og kirke skal adskilles totalt, folkekirken må ligesom andre trossamfund opkræve bidrag direkte fra medlemmerne, alle skal kunne leve deres liv uden tvungen kontakt til den ene eller anden religion, alle forhold skal kunne ordnes hos kommune eller stat.

Hvis folk har en anden tro og gerne vil giftes, navngives osv. religiøst skal de have lov til det, hvis de vil slippe for gammelt vrøvl skal de kunne det, og slippe for at betale til det, i dag betaler alle jo en del af den almindelige skat til folkekirken, netop til navngivning osv.

Jeg kan da levende forestille mig, at det vil betyde færre medlemmer i folkekirken, men er det ikke bedre med nogle færre medlemmer der er engagerede end med fir-hjulskristne, (dåb, konfirmation, ægteskab og begravelse). Og at folkekirken med en masse uengagerede medlemmer skulle betyde i forhold til globalisering tror jeg ikke på som noget væsentligt, "danskheden" ligger snarere i sociallovgivningen, lighedsopfattelsen, ja selv janteloven.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 23-03-09 16:36

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-09 16:41

Det står da enhver frit for at melde sig ud af folkekirken, så hva er problemet hvis man er ikketroende??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-03-09 16:41

Jeb3 citerer ikke nok af grundloven, idet der nu i 160 år, siden den første grundlov fra 1849 har stået at kirkens forhold skal ordnes ved lov, så en del kan -og bør- løses ved lov.

Og hvorfor skal jeg som tror på videnskab og ikke forhistoriske røverhistorier stille på et kirkekontor for at navngive mine børn osv, det er da min viv og mig der har lavet dem, gud var ikke engang vidne! Så lad os få ordnet det sådan, at der er rigtig religionsfrihed og -lighed i dette land.

At jeg så syntes det er helt absurd at ateisterne vil have deres egne fine ritualer, ret til at vie folk mv., og ikke kan nøjes med at blive gift på rådhuset viser vel bare, at ritualer er vigtige selv for folk der burde vide bedre.

Det er ikke ritualet der gør det gode ægteskab, det er de to ægtefællers stædige arbejde hver dag for at det skal lykkes, tør jeg efter 35 år med den samme kvinde godt stå inde for.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-03-09 17:09

Hvis stat og kirke bliver adskilt så giver det grobund tilandre religioner og om 50 år så er vi måske alle sammen musliner. For ingen stat kan begrænse religionen.
Og til den tid så lever jeg heldigvis ikke mere. For om 100 år så eksisterer Danmark ikke mere. Så er vi en del af noget andet.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 23-03-09 17:13

Det er trods alt bedre med en statskirke end at have en kirkestat!!