/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alu Eloxeret udendørs.
Fra : k_m_s
Vist : 1613 gange
200 point
Dato : 23-03-09 11:33

Hej.

Jeg har noget eloxeret Aluminium jeg skal bruge udendørs og selvom det jo ikke ligefrem ruster er det jo ikke beregnet til udendørs brug.

Er der nogen der kender en lak e.l. på spray jeg kan behandle det med før det kommer ud??

Hilsen
Kim

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 210 point
Dato : 23-03-09 12:04

eloxeret aluminium kan du da sagtens bruge udendørs. alle sejlbåde med aluminiumsmaster i en anden farve en grå er eloxeret og det holder da fint. og det er tilmed udsat for saltvand som kan være meget hård ved aluminium.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 12:16

Aluminium holder fint udendørs. Under 2. verdenskrig tog de ikke P51erne ind om natten (Mustangs). Hvis legeringen ikke er alt for inhomogen, og der ikke er banket søm og skruer i af andet end aluminium, så holder det længere end zinktagrender. Min fritidsnabo har et udhus med tag af profileret alu-plade. Oprindelig vistnok sort, men i de sidste 28 år har det stort set været "aluminiumfarvet"
Personlig ville jeg ikke betænke mig et øjeblik. Er det noget, du kan skaffe i større mængder, og i hvilke dimensioner?? Jeg skal til at lave skotrender og drypnæser.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 12:21

Nær kysten ville jeg dog foretrække en saltvandsfast legering. Der hvor jeg kom fra (Esbjerg), kunne TV-antenner ikke skilles ad, når de havde siddet ude en 10 års tid. Og det behøver ikke at være eloxeret. det beskyttes i luften af en oxidhinde, og hvis den ikke bliver ødelagt af salte eller galvanisk tæring, holder det fint i årtier. I Småland, hvor jeg har feriehus, holder det bedre udendørs end tagtegl!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-03-09 12:30

Eloxeringen er netop en behandling som gør at aluminium kan tåle at blive brugt udendørs, citatet er fra Wikipedia
Citat
Krom bruges ved eloxering af aluminium, hvor overfladen på aluminium-emnet bogstavelig talt bliver omdannet til rubin.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 12:34

Eloxeringen gør den mere robust, men aluminiumsgenstande kunne også stå ude om natten, før "eloxering", som er et registreret varemærke, blev udviklet. (Elektro-Oxidierung von Aluminium"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-09 17:17

Et af aluminiums egenskaber er at det bliver "hærget" brøkdele af millimeter ind og så ikke mere, overfladen der fremkommer virker som ekstra beskyttelse og det underliggende eroderer derefter meeeeget laaaangsomt.
Man ser det med 40 år gamle gamle alu-dele, hvis de er meget tynde går de fra hinanden som var det pap.
En eloxering gør også overfladen ekstra glat hvad der forsinker processen.

Man skal selvklart ved montering af alu udendørs passe på med hvilke andre metaller det kommer i direkte kontakt med, der kan lynhurtigt ske en galvanisk tæring.

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 24-03-09 07:06

Tak for svaret trimare46.
Og også mange tak til jer andre for en god forklaring.

Hilsen
Kim