/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Nødudgange/flugtveje
Fra : hidane
Vist : 2876 gange
200 point
Dato : 22-03-09 15:16

Jeg er pedel i en godt 20 år gammel bygning, hvor der er en del udgange mærket med et UD-lysskilt - den runde type. Jeg går ud fra, at det angiver en nødudgang, men i dag bruger man vist et andet skilt med en løbende person og en dør?

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvilke regler der præcist findes for sådanne udgange, mere præcist hvor meget plads, der skal være foran dem. Det eneste jeg synes, jeg har kunnet finde om det er sætningen: "Flugtveje skal kunne passeres uhindret og farefrit. De må ikke blokeres af fx
inventar, varer, affald e.l."

Er der nogen bestemt afstand eller er det altid en individuel afgørelse?

Og er der forskellige regler afhængning af aktiviteterne i bygningen? Ovenstående citat har jeg fundet i forbindelse med regler for arbejdspladser, men er de også gældende for fx et forsamlingshus eller et sportsanlæg?

Beklager, hvis spørgsmålet ikke burde have været stillet i denne kategori, men det var det nærmeste jeg kunne finde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-09 15:34

Spørg du brandinspektøren i din kommune

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-03-09 15:44

Hej jeg har fundet følgende - der er links på siden

De danske regler om nødudgange fremgår af bekendtgørelsen om faste arbejdssteders indretning (bkg 2001 96). Reglerne bygger på et EU direktiv om sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdsstedet (89/654/EØF).

http://coc.pro.dir.dk/index.php?tema=56&aspect=2

Håber det er noget du kan bruge

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 22-03-09 15:54

I første omgang vil jeg gerne undgå brandinspektøren. Jeg går ud fra, at hvis man spørger, så kommer han sikkert også gerne på besøg...og jeg er ikke helt sikker på, at vi lever helt op til reglerne. Derfor vil jeg gerne have klaret det mest iøjenfaldende inden jeg kontakter brandinspektøren...

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 22-03-09 15:59

Nu ved jeg selvfølgelig ikke i forhold til bygningen du arbejder i - Eller om der er forskelle fra kommune til kommune.

Men da jeg var diskoteksbestyrer var reglerne således at hvis lokalet var godkendt til 300 personer og der var 2 flugtveje ud af rummet så skulle de hver især være 150 cm i bredden. Altså 1 cm pr. person. Dog minimum 120 cm i bredden.

Dvs. Har du 3 flugtveje så skal bredden være 120 pr. stk.

Som sagt så ved jeg ikke opm disse regler er gældene hos dig - Men ring til den lokale brandmyndighed. Så har de pligt på at sende en mand ud og tjekke om det er som det skal være:)

Det gjorde vi mange gange i forbindelse med ombygninger og lignende - Og kun han kan give dig et endeligt svar i forhold til dine lokaler.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 22-03-09 16:00

Nu er det meste af bygningen ikke decideret arbejdsplads for nogen, så derfor regnede jeg egentlig heller ikke med, at jeg kunne bruge denne bekendtgørelse. Det var også den jeg citerede...

Men faktisk har jeg måske selv fundet noget: http://www.beredskabsinfo.dk/content/category/4/25/155/

...og også på denne blog er der vist en del interessant: http://www.firesafetyblog.com (det ser ud til, at den danske del ikke virker længere, men den engelske gør - og så vidt jeg kan læse mig frem til, så er det en dansker, der står bag bloggen)

Jeg burde måske have sagt, at det helt konkret drejer sig om en kirkebygning, som jeg er pedel i. Det omfatter foruden selve kirkerummet også tilstødende mødelokaler, gange, toiletter, kælderrum, sikringsrum, enkelte kontorer og faktisk også et par offentlige beskyttelsesrum - mange af rummene benyttes også til forskellige aktiviteter med varierende antal deltagere.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 22-03-09 16:02

@ piratfizken86:

Når brandmyndigheden sender en mand ud, vil de så ikke udstede et påbud eller forbud, hvis der er noget galt?? Det er liddt det jeg er nervøs for...

Vores forhold er bestemt ikke rigtig slemme, men der er enkelte problemer, så jeg vil bare være sikker på reglerne...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-09 16:13

Det med faste arbejdssteder osv. er arbejdstilsynets anvisninger, som ikke er håndfaste regler, og som kun gælder for ansatte. Ikke for skoleelever restaurantgæster, hotelgæster , biograf tilskuere og lignende.

Reglerne for flugtvejenes antal bredde og indretning skal findes i bygningsreglementer. Der har det skiftet lidt med de forskellige udgaver, og mere forvirrende er det hvis stedt er indrettet før de landsdækkende reglementers tid. Så det er ikke til at give præcist svar uden at kende stedets formål og årstal.

Driftsmæssigt skal man finde reglerne i de driftsmæssige fiorskrifte fra beredskabsstyrelsen. Her gælder de sidste nye uafhængig af tidspunktet for stedets godkendelse.
Det er ikke brandinspektøren som afgør den sag. Brandinspektør er i øvrigt en titel som er udgået af lovginningen og ingen beføjelser giver mere , selv om der er nogle som stadig holder fast på navnet.

Se her
https://www.lovtidende.dk/Forms/L0700.aspx?s31=10&s19=212&s32=2008

og tast på det lille symbol for pdf dokument, så kan du læse reglerne.
.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-09 16:14

Ser at bygningen er 20 år gammel. Men det er ikke bygningens alder, men årstal for indretning til nuværende formål , der gælder

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 22-03-09 16:15

Nu skal jeg selvfølgelig ikke sige hvor emsige de er i din kommune..

Men hos os har de vejledt omkring sikkerheden osv, men aldrig udstedt et påbud - Og de er aldrig kommet tilbage for at tjekke om vi nu også har rettet ind efter deres regler.

Men som sagt så spørg da - Hvis ikke det er lokaler der bruges til MANGE mennesker så kan jeg ikke se det store problem. Man kan trods alt sige at vi havde 500 berusede unge som vi skulle have sikkerheden i orden overfor hvis noget skete - Og der synes jeg aldrig de har været emsige. Så det er da begrænset hvor emsige de kan være i en kirkebygning der kun bliver brugt til mindre arrangementer udover gudstjenesterne :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-09 16:40

Her ved de hvilke skilte du skal bruge og de kan sælge dem til dig.
http://www.arsima.dk/web434.asp?toppkt=81&vismenu=406

De har både lamper med batteridrift og "løb væk" skilte.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-09 18:05

kan anbefale at kontakte dem her http://www.safeexit.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=95

ville mene alt efter dørens min. 90cm eller hele dørens bredte

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-03-09 07:08

Der er normalt ingen problemer i, at kontakte brandinspektøren - tværtimod, har er til for at hjælp, og hvis noget er helt forkert - og det skal ændres og kan medvirke til, at redde menneskeliv, så er det da med til t få det gjort.

Hvad der er normalt er i forhold til, hvor mange mennesker der kan være tale om, der max kan/må være til stede. Der skal opsættes skilte/tegning, der viser hvor udgange og brandmateriel er anbragt. Grønne lysskilte med "Nødudgang".

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 31-03-09 16:34

Nu er jeg ikke medlem af jeres forening, men gælder der samme krav om nødudgange i en kirke som i fx et diskotek? I nødens stund (fx ved brand) troede jeg netop man havde brug for at være nær sin gud.