/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
selvtægt
Fra : hillersdal
Vist : 531 gange
40 point
Dato : 03-04-03 00:12

Jeg er erhversdrivende, har opstartet et tømrer firma sidste år.For at undgå for mange lære penge,har jeg i sammenarbejde med byg garanti ordningen, prøvet at udearbejde en kontrakt netop for at undgå misforståelser
mellem kunden og jeg.!!! kunden opsage vores kontrakt da jeg bad ham om vinter foranstaltninger på bygge pladsen.
jeg har prøvet at kører sagen igennem min advokat og byg garanti. for de resterende penge som kunden skylder. Byg oplyser mig at jeg intet kan gøre i sagen, hvis ikke jeg har en stadeopgørelse, over projektet som kunden har underskrevet. da jeg nu ikke har en undersrevet stadeopgørelse og penge summen runder lidt over 110.000,00. hvad kan jeg gøre?????
SPØRGSMÅL????? kan jeg såvidt muligt hentet mine penge på hans bopæl lovligt,
enten ved at tage hans ting eller få overdraget nogle af hans ting, på et undeskrevet papirer. er der nogle paragrafer der kan hjælpe mig???

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-03 00:20

For at kunne "tage hans ting" skal du have fogedrettens godkendelse hertil. Og hvis du ikke kan få en sådan afgørelse, hvilket det ikke lyder til (din advokats udsagn), så kan du ikke "tage hans ting".
I sagen er der ikke nogen §§'er som kan hjælpe dig (ikke på grundlag af disse oplysninger), tværtimod er der nogen som sikrer kunden.
Men er kontrakten utvetydig, og kunden har brudt denne, kan den danne grundlag for udlæg med fogedrettens medvirken, men det tror jeg ikke den er, når din advokat ikke mener du har en sag.

Kort sagt: Du sidder i saksen, og hvis du selv henter dine penge hos kunden, kan du blive dømt for trusler og det takseres til fængselsstraf! Så hold dig fra det. Mit råd er, at du kontakter en anden advokat og hører dennes mening om sagen.

Kommentar
Fra : als

Dato : 03-04-03 08:34

Lige som PowerRanger siger så ville jeg nok kontakte en anden advokat. Du kan bestemt ikke altid tro på, at når en advokat siger at det kan du ikke få noget ud af. Jeg har haft en sag tidligere, hvor min første advokat sagde at jeg skulle opgive, men hvor en ny advokat tog sagen op og løste problemet helt til min tilfredsstillelse.

Godkendelse af svar
Fra : hillersdal

Dato : 05-04-03 23:50

Tak for svaret PowerRanger.