/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Direkte demokrati
Fra : PeterTheisen
Vist : 550 gange
20 point
Dato : 21-03-09 21:45

Bør vi indføre direkte demokrati, så der optræder folkeveto i forbindelse med lovforslag, ligesom det er praktiseret i Schweiz?

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 21-03-09 22:07

nej

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 21-03-09 22:20

Enig, men tilføjer et par argumenter:

Pianisterne ville elske det, fordi folkeafstemninger virker utroligt konserverende, og snart ville vi bo i et frilandsmuseum, vel at mærke UDEN statstilskud.

Med en befolkning, hvis motto er, er du i tvivl, så stem nej, og som samtidig ikke orker, elelr som regel har forudsætninger for at sætte sig ind i komplicerede lovforslag (og det er de allesammen), ville alt gå i stå. Fx ville vi aldrig have fået en Storebæltsbro, hvis den var kommet til folkeafstemning.

Vi måtte enten melde os ud af EU eller undtage de ca. 85% af lovene, der implementerer EU-regler (som vi jo er med til at udarbejde/stemme om i EU), fordi vi jo ikke kan være i en situation hvor folket stemmer imod de love, vi SKAL gennemføre som EU-land.

Vi har en ordning, hvor et mindretal (gider ikke checke, mener det er 1/3 af tingets medlemmer) kan forlange en lov skal gå til folkeafstemning. Det er sket en gang, i 1963 mener jeg, ved den såkaldte jordlovsafstemning, en vildt overdrevet og polemisk propaganda fra især de konservative fik væltet forslagene, få år senere gennemførte en regering med bl.a. de konservative helt tilsvarende regler, for de var pludselig helt nødvendige.

For mig at se skal folk stemme på politikere de har tillid til, og så stole på at de valgte varetager deres interesser, men mindretalsreglen er god for at forhindre at det går for vidt. Det har dog ikke hjulpet på den nuv. regerings magtfuldkommenhed om manglende interesse for at forhandle med andre end Pia, for alle er bange for at bruge våbnet, for når de nu selv er i regering.....

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 21-03-09 22:35

Vi er jo ikke teenagere, så ligesom de indefrosne SP-midler tilhører os der har haft en lønindkomst under Nyrop-regeringen, så tilhører beslutninger om væsentlige samfundsforhold også den stemmeberettigede befolkning.

Når alt kommer til alt så varetager de valgte jo deres mandat, men det kan være et sundt princip at spørge befolkningen om spørgsmål som pludseligt dukker op imellem to valgperioder, da man ikke kendte de valgtes stillingstagen og den efterfølgende politiske koalition, som kan gå i stik modsat retning efter et valg. .....Irakkrigen og indskrænkningen af EU-forbeholdene, sammenlægningen af kommuner kunne være eksempler

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 21-03-09 22:41

Citat
For mig at se skal folk stemme på politikere de har tillid til, og så stole på at de valgte varetager deres interesser

ja, det har jeg altid gjort, men hvad dem der stemte på skræksenariet NA og fik lidt venstre og lidt konservativ og lidt løsgængeri ....og tænk hvis disse var tungen på vægtskålen....havde vi så bare kunne lære det! uden at kunne tage til genmæle de næste 4 år.... ja efter nugældende regler, med det er fandme også uhyggeligt du...

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-03-09 07:01

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-03-09 07:35

Selv tak