/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
xp
Fra : lillerus
Vist : 442 gange
100 point
Dato : 21-03-09 11:42

jeg har fået ny pc med vista, ogjeg har en en hardisk som jeg har installeret,den kunne jeg godt
tænke mig at lægge xp på således at jeg kunne veksle mellem begge systemer kan det lade sig gører?er der nogen der kan svarer på det,så jeg ikke spilder en masse tid med at forsøge ,og måske ødelægger noget som jeg skulle ha' holdt fingerene fra?
mvh.lillerus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-09 12:00

Ja det kan det "sagtens"

Dog bør ældste system installeres FØRST...

http://www.syschat.com/dual-boot-vista-xp-vista-already-1946.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-09 13:03

Du skal koble harddisken med Vista fra og koble den tomme til, og på den skal du installere XP. Når du har gjort det så kan du sætte harddisken med Vista til og så vil maskinen selv lave en oversigt over de to programmer. Den kommer frem når du starter.
Husk jumperne hvis det ikke er SATA.

Du kan godt forsøge at installere XP mens Vista er sat til, men du kan få problemer.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 21-03-09 20:32

Citat
ogjeg har en en hardisk som jeg har installeret,den kunne jeg godt
tænke mig at lægge xp på således at jeg kunne veksle mellem begge systemer kan det lade sig gører?

DET kommer an på om din drivere passer til din NYE PC.
Ellers ingen problemer, bortset fra et par timer arbejde.
Da du skal have lavet en ny MBR/ BOOTRECORD, så du kan vælge frit.

ELLERS, skal du sætte den 2,den disk som slave.
SE BAGPÅ DIN DISK.

Derefter kan du i BIOS vælge hvilken disk du vil boote fra.

Men det ville være nemmere at have begge systemer på
samme disk, over 2 eller 3 partitioner,
så får du muligheden under selve opstart, at vælge mellem system 1 eler 2.