/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Antenne til VHF radio
Fra : stig54
Vist : 800 gange
50 point
Dato : 20-03-09 18:51

Jeg har købt en brugt VHF radio til min båd. Jeg har VHF licens/tilladelse.
Jeg vil gerne prøve den før jeg monterer den, spørgsmålet er om antennen kan sidde inden for mit vindue eller om den skal ud i det fri.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 20-03-09 18:53

Den kan monteres inde.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 20-03-09 18:53

det skulle der ikke ske noget ved at gøre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-09 18:56

Lidt nysgerrig, - gælder din licens på livstid.

Fordi jeg har en gammel licens til VHF radio,
gældende hele livet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-03-09 18:57

Ja til dit spørgsmål Teil, men den dækker kun VHF ikke de nye.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-09 18:59

Tak for det, jeg er nemlig ikke klar over nye regler for certifikat.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-03-09 19:06

-> Teil
Licensen/certifikatet gælder for livet, men som skibsradiostation skal du have et kaldesignal og et MMSI-nummer hos Søfartsstyrelsen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-03-09 20:19

det nye certifikat hedder src. og det skal du have hvis du har en moderne radio med dsc indbygget.
og med tiden vil der sikkert ikke være radioer uden dsc på markedet, så man burde forny sit certifikat. så kan man jo også tillade sig at falde for fristelsen til at købe noget nyt og lækkert isenkram.

Kommentar
Fra : Chabo

Dato : 17-05-09 09:18

Antennen skal ud i det fri og helst fri view til horisonten hvis du skal have fuld ydelse.

Signalerne taber meget hurtigt når de skal igennem alluminium, mursten eller cement.
I en perfekt opsætning uden noget der hindre signalerne og placeret højt , 15 m eller højere han man tale sammen på 25 w over en afstand på 100 km

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 17-05-09 09:33

Tak for svaret Teil.
Det fungerer fint indtil jeg får min båd på vandet