/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt batteri uden væske
Fra : stig54
Vist : 4861 gange
100 point
Dato : 20-03-09 18:45

Jeg har i dag fået et nyt 12 v batteri til min havetraktor. Der er ingen væske i.
Spørgsmålet er om jeg skal fylde destilleret vand på og stille det til opladning, eller om der skal en speciel væske til. Flymo/Partner som jeg har fået det fra lukker selvfølgelig kl 15 om fredagen.
Det er sendt pr. post derfor ingen væske.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-09 18:48

på med destilleret vand og sæt laderen til

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-09 18:49

eller demineraliseret vand kan det hedde hos Matas

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-03-09 18:52

Kan jeg bruge kogt vand eller skal jeg i brugsen og købe destilleret vand i morgen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-09 18:53

Helst ikke kogt vand.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-09 18:54

Har fruen ikke vand til dampstrygejernet ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-03-09 19:25

Du skal bruge destilleret vand, fx regnvand, vand fra en kondenstørretumbler. "Demoraliseret" vand indeholder stadig urenheder/mineraler, der kan svække effekten af batteriet

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-09 19:28

Det er fantastisk som folk her i kandu svarer på forhold som de ingen kendskab har til.
du har fået et såkaldt tørladet batteri. Den slags har den fordel at de ikke ødelægges af at ligge på lager i lang tid uden pleje.

Der skal IKKE påfyldes demineraliseret vand, Der skal frisk BATTERISYRE i.
Flymo Partner burde have givet dig syre med.
Du vil formentlig kunne købe det hos en mekanikker som sælger den slags batterier.

Følg nøje brugsanvisningen. Efter påfyldning skal den stå lidt inden der efterfyldes så pladerne lige er dækket.
Derefter er det vigtigt at batteriet oplades, inden det tages i brug. Tro ikke på den udbredte misforståelse at det er unødvendigt og at batteriet oplades i brug. På den måde gælder fabrikkens garanti ikke, og batteriet holder ikke længe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-09 19:32

Glemte at skrive at du endelig ikke må komme syre i til mere end det lige dækker pladerne.

Når man lader kommer der små gasbobler på pladerne, og de får væskeniveaet til at stige. Stod det for højt vil det løbe over under opladningen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-03-09 19:39

Det vil jeg gerne høre mere om. Da jeg fik traktoren var der nemlig batterisyre med til batteriet. Jeg trode at måske det destillerede vand blev omdannet til batterisyre under opladning i f.eks et døgn.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-09 19:44

Transor har fuldstændig ret, du må endelig ikke komme vand af hverken den ene eller anden slags på dit batteri, der skal batterisyre i og det køber du sammen med batteriet, utrolig at du ikke blev gjort opmærksom på det, den batterisyre er den som har været i batteriet og er opladet, når du har hældt syren på, så er batteriet klar til brug uden yderligere opladning, syre og batteri sælges hver for sig på grund af holdbarheden, et batteri son er påfyldt syre og opladet, skal tages i brug ret hurtig, hvis syren derimod er tappet af igen, så kan et batteri stå på forretningens hylde i næsten uendelig tid

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-09 19:46

Ok du fik syren med da du købte, det stod der ikke da jeg skrev mit indlæg, som før skrevet så er batteriet klar til brug når du har fyldt de opladede elektrolytter (syren) på batteriet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-09 20:12

Nej o.v.n.
Det er en populær misforståelse at batteriet er klar til brug når syren er hældt på. Se bare hvad alle batterifabrikanter skriver i deres anvisninger.
Batteriet er halvt ødelagt og udtjent hvis det ikke lades op inden det tages i brug. Og det skal ske kort efte at man har påfyldt syren. Absolut inden det bliver belastet med en startmotor.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-03-09 21:20

Tak transor, hvis du ikke havde skrevet de svarer på forhold som de ingen kendskab har til, havde jeg da det desværre sker lidt for tit af Point lægere.

stig54: se denne pdf -> http://www.kinojserklubben.dk/Tips%20og%20triks/batterioversigt_01032009.pdf

du finde en masse her om via google & site:dk

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 20-03-09 21:44

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-09 21:44

UPS en tanketorsk fra min side, undskyld.

Kommentar
Fra : Amaze

Dato : 05-08-10 01:28

For lige at afrunde ...

Kan man rede sit nye batteri hvis man allerede har fået fyldt demineraliseret vand på?? :)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-08-10 13:19

ja, hvis du hurtigt tapper det af igen, og fylder batteri syre på hurtigt.
Husk det du tapper af skal afleveres som syre kemikalie på genbrugstationen.