/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mørtelfuge omkring vindue
Fra : fk2001
Vist : 5872 gange
110 point
Dato : 20-03-09 14:20

Hej,

Jeg har nogle mørtelfuger omkring et vindue der er begyndt at falde ud. Jeg har læst på mur-tag.dk at disse fuger bør være af hydraulisk kalkmørtel da dette er mere diffusionsåbent end mørtel med cement. Jeg ved ikke om det er hydraulisk kalkmørtel der er brugt i forvejen. Fugerne har samme farve som resten af huset, og jeg vil mene dette er cementmørtel. Huset er fra 70’erne.

Der er også nogle fuger i murværket, der er faldet ud som jeg ville reparere ved samme lejlighed. Til dette har jeg tænkt på at anvende cementmørtel som dette: http://www.sika.dk/sika_minipack_reparationsmortel_.asp

Spørgsmålet er, om det er ok at bruge samme cementmørtel omkring vinduet, da hydraulisk kalkmørtel ikke ser ud til at være at finde i det lokale byggemarked.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 20-03-09 14:37

Citat
er ok at bruge samme cementmørtel omkring vinduet, da hydraulisk kalkmørtel ikke ser ud til at være at finde i det lokale byggemarked.

Dårlig idé...du skulle overveje noget som er mere fleksibelt i form af skum, fugemasse af en art(til udendørs brug)

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 20-03-09 14:38
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-03-09 15:21

du skal helt sikkert ikke bruge skum. det suger fugt.
en god gammeldags mørtelfuge er noget af det bedste du kan lave. den er tilpas diffusionsåben, og det har dit hus brug for.
gummifuge er også en mulighed, men som håndværker vil jeg anefale at du bibeholder mørtelfugen.
snak med en murer om det rigtige blandingsforhold og så sørg for at få fyldt godt ud.
der skal selvfølgelig være stoppet ordentligt med mineraluld hele vejen rund først.
tømreren

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 20-03-09 15:42

Brug en mørtelfuge
Blandningsforhold 10 stk. Mørtel 6,6% + 1 stk. Cement
Mvh. Michael

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 20-03-09 21:57

du kan købe færdig fugemørtel i de fleste byggemarkeder hvis du vil blande selv så brug en fast mål ellers får du farve forskel fra blanding til blanding hilsen ove

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 21-03-09 20:05

Tak for svarene. Jeg har i dag købt en færdigblandet reparationsmørtel fra Maxit. Jeg har lavet en prøve, og det ser ud til (efter 6 timer) at det bliver lidt mørkere end den oprindelige fuge. Kan man blande noget i for at lave fugen lysere?

Accepteret svar
Fra : michael_30

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-09 21:58

Du kan jo gøre som jeg skrev Besøg en murermester, og spørg om du ikke lige kan købe 1 eller 2 spandfuld mørtel hos ham. Tror du får det gratis Og så kan du justere farven med cementen. Mere cement - mørkere fuge
Mindre cement - lysere fuge
Held & lykke

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-03-09 00:41

I de fleste byggemarkeder kan du købe farvestof til at blande i din mørtel/cement blanding til at reparere dine fuger mellem murstenene med. Mine fuger er sorte, bør også snart selv igang med reparation, men venter til den smule nattefrost vi har er ovre, bare for at være helt sikker. De få fuger der stadig er omkring vinduer/døre bliver fuget med en godkendt udendørs fuge i samme farve.

De håndværkere jeg kender, mange da det er en stor kundegruppe på mit arbejde, bruger da udendørs fugemasse omkring døre/vinduer. Det kan købes i flere forskellige farver.

Jeg ved godt at en elastisk fuge giver mindre træk/ventilation, som ved manglende udluftning kan give dårligt indeklima og råd i træværk, men vi skal jo spare på energien.. En mørtel fuge er ikke nær så god til at slutte tæt mellem vindue og murværk, mørtel binder jo ikke på træ.

Spørg bare en energi konsulent, meget varme slipper ud omkring vinduer med en mørtel fuge.

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 25-03-09 15:18

Tak for svaret michael_30. Efter at fugen blev hel tør, passede farven faktisk udmærket.