/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydning fra 1845
Fra : kaj-e-s
Vist : 717 gange
100 point
Dato : 20-03-09 01:55

Kan I se om jeg har læst rigtigt og hvad der skal stå ved ???????

Kirkebog for Bjergager sogn, Hads herred, Århus amt, 1838-1865, opslag 23
30de December - Jens Peter Jensen - døbt i Kirken 15de Marts 1846 - Huusmand Jens Rasmussen og Hustru Kjerstine Nielsdatter paa Bovlstrup Mark - Huusmand Niels Rasmussens datter af Fensten bar Barnet ??????????? *Ane Kjerstine Jørgensdatter af ?????????? ?????????? Ungk. Søren Jensen af Fensten Huusmand Peder Rasmussen af Bovlstrup og Ungkarl Rasmus Jensen af ????????

Tak til Jer der gider
kaj-e-s

Kommentar
Fra : connie

Dato : 20-03-09 08:49

Hej Kaj

Jeg læser det som
Sypigen Ane Kjerstine Jørgensdatter af Horsens

og Ungkarl Rasmus Jensen af Horsens

Jeg har fundet dem i FT 1850 (hvis du ikke har den)

aarhus, Hads, Bjerager, Boulstrup Bye, et Hus, 1, FT-1850, C0033
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Rasmussen 57 Gift Husfader, lever af sin Jordlod Halling sogn, Aarhus amt
Kjersten Nielsdatter 47 Gift hans Kone Her i Sognet
Ane Maria Jensen 15 Ugift deres Barn Her i Sognet
Kjerstine Jensen 12 deres Barn Her i Sognet
Maren Jensen 6 deres Barn Her i Sognet
Jens Peter Jensen 4 deres Barn Her i Sognet

Hilsen Connie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-09 15:16

Jeg tror ikke rigtig på det med Sy?pigen og der mangler da et ord før ungkarl??

Måske skal der stå faddere, forkortet fadd.??

Men foran har vi jo pigen Ane Kjerstine Jørgensdatter af Horsens.

Kan hun ikke være én der følger med hende der bærer?
Fulgt forkortert fgt. eller noget lignende...

Ligesom man har brudepiger, kan man så ikke have haft dåbspiger, der følger gudmoderen???

Accepteret svar
Fra : Huusom

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-09 14:20

Kirkebog for Bjergager sogn, Hads herred, Århus amt, 1838-1865, opslag 23
30de December - Jens Peter Jensen - døbt i Kirken 15de Marts 1846 - Huusmand Jens Rasmussen og Hustru Kjerstine Nielsdatter paa Bovlstrup Mark - Huusmand Niels Rasmussens datter af Fensten bar Barnet ((host. (en forkortelse for "hos stod")) Ane Kjerstine Jørgensdatter af (måske Hølken - Horsens tror jeg ikke) ((fadd. ( forkortelse for "faddere")) Ungk. Søren Jensen af Fensten Huusmand Peder Rasmussen af Bovlstrup og Ungkarl Rasmus Jensen af (måske Hølken - Horsens tror jeg ikke)
mvh Finn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-09 14:28

Ikke Hølken men Hylken, og så er vi vist ved at være der...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-03-09 14:37

En anden slægt:
Karen Jakobsdatter i Hylken (Hølken) den afd. kones barn i ægteskab med hendes ...

dvs Hylken, lige syd for, hed engang Hølken, så rigtig læst Finn.

Kommentar
Fra : kaj-e-s

Dato : 25-03-09 00:32

Tak til jer alle fordi i har brugt tid og energi på at hjælpe mig.
Jeg tror Finn Huusom har det rigtige svar. Det vil måske vise sig når jeg engang kommer på Landsarkivet i Viborg.
Og jeg er taknemmelig for alle svarene.
Bedste hilsener
kaj-e-s

Godkendelse af svar
Fra : kaj-e-s

Dato : 25-03-09 00:39

Tak for svaret Huusom.