/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvilken Harddisk? Nu:ST340014A
Fra : pedroso
Vist : 509 gange
200 point
Dato : 20-03-09 00:32

Hej!

Jeg har tidligere spurgt til hvordan man finder ud af hvilken harddisk man har, når man skal opgradere.

Det jeg skal er at erstatte en ST340014A (seagate) med en der er større.

Men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvilken type det skal være. Er det en IDE, ATA-100 eller ATA-300? Hvordan er jeg sikker på at få en som kan køre i computeren?

Kan I give mig et bud på en god harddisk, gerne Seagate, gerne ca. 300GB, gerne ca. 500 kr.

Kan jeg f.eks. bruge denneher: http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=A1676094&dgc=SS&cid=7112&lid=187301

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 20-03-09 00:33

ps. Jeg har ikke adgang til computeren nu. Det du'r altså ikke med gode råd om at åbne op og kigge indeni. Jeg skal købe en harddisk hjem, og derefter rejse til Jylland til mine forældre for så at installere den.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 20-03-09 01:20

Den nye disk kunne foreksempel være den her: http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=ST3250820AV nøjagtig samme specifikationer som den gamle, bortset fra størrelsen 250GB i forhold til de 40GB som den gamle har
Lad så være at smide den gamle disk væk, den kan sikkert holde mange år endnu, som nummer 2 disk i dine forældres computer, den kunne så bruges som en nem måde at lave backup på, den vises som et drev under Denne computer, så den er nem at finde og bruge, sæt den i når du har fået den nye harddisk op at køre og flyt først filer over på den nye og formater den så.
Eller endnu nemmere, lad den gamle disk være med styresystemet og brug hele de nye som gemme disk, systemmappen Dokumenter med alle undermapper, ken nemt flyttes over på den nye disk, så er de sikret når styresystemet svigter, klik på Start gå op og højre klik på Dokumenter og klik på Flyt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-09 01:21

Hvor gammel er den PC? for hvis det er en ældre model, så bruger den IDE kabel og hvis den er rimelig ny, så kan det være den bruger SATA. Og hvis det er en bærbar, så er det en helt anden ting.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-09 01:23

Jow du kan vist godt bruge den du har fundet, men hvad i alverden skal dine forældre med 500GB, jeg har to harddiske en på 40GB og en på 200GB dem får jeg med garanti aldrig fyldt mere end 50%

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-09 01:24

Granner01 den gamle harddisk er en ATA-100 så mon ikke den skal bruge en IDE kabel

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-09 01:27

Undskyld jeg læste ikke ordentligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-09 01:46

Du kan læse om den gamle disk her
http://www.seagate.com/support/disc/manuals/ata/cuda7200pm.pdf

Det er ATA så du kan ikke umiddelbart bruge den sata, som du har fundet.

ATA kaldes også parallel eller IDE.
Det e den slags du skal finde. Gem den gamle som bacck up af jeres eksisterende data, og installer systemet på den nye.
Husk at du skal have en disk med drivere til bundkortet, ellers kommer det aldrig til at køre ordentligt,
Sæt ikke den gamle og den nye på samme kabel. Det bliver for sløvt, med de data ,den gamle har.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-09 01:48

Linket fra o.v.n er til et fint eksempel på, hvad du kan bruge.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-03-09 06:52

IDE disk og hold dig til diske under 400GB

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-03-09 06:57
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-09 10:03

Med et cloneprogram kan du kopiere indholdet fra den gamle harddisk over på den nye.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-09 10:18

Ja og få alle dårligdomme + virus med over

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-09 10:26

Og slippe for at geninstallere, med manglende drivere.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 21-03-09 10:00

Jens T: Det er en ATA-133 du har anbefalet. Mon den virker....? Det er jo et ATA-100 interface.

ovn: Tak for forslaget. Dyrere end Jens T's, men det er jo så også en Seagate. Og en ATA-100, så den skal jo virke.

Mht. pladsen så jo, hun har brug for så meget som muligt. Min søde mor er god til at filme og tage billeder, og det fylder altså. Desuden er hun supergod til at tage backup (modsat mig), og det fylder jo også.

Om jeg flytter styresystemet (spejler) eller bruger den som datadisk ved jeg ikke. Kommer lidt an på om det bliver hurtigere.

Nu skal jeg og familien en uge ned i solen, så jeg venter lige med points. Det kan være der dukker flere gode forslag op.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 29-03-09 22:32

Tak for svaret o.v.n. Det blev en WD, men af samme slags som i dit link.

Tak til alle for de gode råd!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 23:03

Selv tak, jeg har selv en Western Digital som ekstern disk, og er godt tilfreds