/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel -> Cellereference
Fra : dongo
Vist : 1140 gange
150 point
Dato : 19-03-09 12:08

Hej

Jeg har brug for en funktion der afleverer cellereferencen, hvor en bestemt tekst indgår.

Teksten jeg leder efter, er dog ikke det eneste indhold i cellen. Den er blot en del af indholdet i cellen.

I dag drejer det sig således om en længere streng af tegn, hvor jeg godt vil kende de celler som (et eller andet sted) indeholder "+4563rlV" (noget teknisk).

Disse tekststrenge står i øvrigt alle i kolonne H.

Jeg har prvøvet en kombination af FIND og LOPSLAG, uden at jeg rigtig har succes med det.

Håber jeg har gjort mig selv forståelig...

M.v.h

Kommentar
Fra : dongo

Dato : 19-03-09 13:46

Det er lykkedes mig at lave en kæde af afhængige formler som, til nød, giver mig havd jeg har brug for:

FIND, HVIS->RÆKKE, SAMMENKÆDNING

Således kommer de aktuelle cellereferer til at fremgå ned igennem kolonne N.
Disse referencer kan så bruges i andre formler. Over åen efter vand, ja, man det virker i en snæver vending.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-03-09 20:15

Når nu du skriver "aflevere cellereference" hvad mener du så?

1) Skal alle cellereferencer skrives som tekst i nye celler?
2) Skal alle cellereferencer skrives til f.eks. en dialogboks?
3) Er det nok at filtrere alle rækker, så kun rækker med indholdet ""+4563rlV" er synlige på skærmen?

Med lidt makroprogrammering er både 1 og 2 "pærelette"
Nr. 3 er brug af standard filtreringsmetoder i Excel.

Kommentar
Fra : dongo

Dato : 23-03-09 12:42

#berbox

Sagen er, at der et eller flere steder i kolonne H står "+4563rlV" i cellens tekststreng.
Disse cellers indhold skal jeg, i et andet ark, bruge i en bestemt kolonne.

Derfor vil jeg gerne kende cellereferencerne på de celler, som indeholder "+4563rlV".

Jeg er dog kommet så langt med diverse filtrering, at jeg, i det nye ark, kan få indholdet af cellerne med "+4563rlV" til at stå i kolonne D; på samme rækkenummer som i "kildearket".

Faktisk ok, sådan set. Mest sexet havde s'føli' været om de stod lige under hinanden på række 2, 3, 4, ..., etc., men en sådan avancementsgrad er jeg altså ikke noget til.

Cellereferencen skal altså (kun) bruges, fordi det er måden (en måde) at få kendskab til, hvor i "kildearket" de interessante data befinder sig. Hvis der findes en helt anden måde, som kan få rette celleindhold (cellerne med "+4563rlV") kopieret til det nye ark, i den rette kolonne, oppefra og ned, tager jeg gladelig imod opskriften, men jeg kan ikke gennemskue hvordan?

Cellereferencen er med andre ord midlet, ikke målet.

Annuller spørgsmålet
Fra : dongo

Dato : 30-03-09 10:01

Jeg har spurgt men ikke fået svar, desværre, men jeg har selv opfundet en løsning der giver mig nogenlunde, hvad jeg er ude efter, forstået på den måde, at det gør det meget lettere for mig at arbejde videre med dataene, uden at det dog betyder, at jeg ungår forsat manuel bearbejdning.