/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Se ændringsdato i sidehoved
Fra : kondivand
Vist : 3763 gange
50 point
Dato : 19-03-09 08:59

Er det muligt, at indsætte en autotekst (sidehoved/fod) i word og excel, hvor man kan se, hvornår dokumentet sidst er ændret ?

I stifinderen kan man højreklikke og vælge egenskaber for at se oplysningerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-09 09:06

Ja - bare indsæt et dags dato felt - det vil skifte hver gang dokumentet åbnes.....

Men det vil desværre have den bagside at det ikke har samme dato hvis det findes i flere eksemplarer...

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 19-03-09 09:15

ja, men det er ikke sikkert, at der ændres i dokumentet, blot fordi det åbnes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-09 09:20

Så lader du bare være med at gemme ved lukning - den vil nemlig automatisk spørge dig hver gang

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 19-03-09 09:50

Om jeg gemmer ændringerne påvirker ikke den dags-dato der vises.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-09 10:07

Du kan IKKE i selve dokumentet få noget til KUN at reagere såfremt du bruger et tasteryk (ændringer)... og som samtidig ved fortrydelse også SELV fortryder dette.... (jo - ved IKKE at gemme)

Dine egenskaber for dokumentet der viser ændringer er heller ikke 100% da den også reagerer på f.eks. en ændring som så alligevel ikke laves (det vil være registreret som ændring hvis dokumentet gemmes)

Men du kan da så lave et datofelt der rettes manuelt....

HVAD skal det bruges til ????

Er det noget specifikt er der måske andre muligheder....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-03-09 15:07

Du går ind i programmet klikker på vis og vælger Sidehoved/sidefod. Der indsætter du dato og beder den opdatere automatisk. Jeg har selv dato opdateret i mit budgetskema, så kan jeg se hvornår jeg lavede den sidste ændring.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-09 15:15

Og den vil så netop OGSÅ opdatere hvis du fortryder en ændring men alligevel gemmer

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-03-09 20:26

Fra menuen vælges "Indsæt" -> "Felt" -> kategorien "Dokumentoplysninger" -> feltnavn "DocProperty" -> egenskaben "LastSavedTime" .... herved får du komplet dato med klokkeslet.
http://peecee.dk/upload/view/160936

Eller også:
Fra menuen vælges "Indsæt" -> "Felt" -> kategorien "Dato og klokkeslet" -> feltnavn "SaveDate" -> og vælg nu egenskaben for datoformatet.....
http://peecee.dk/upload/view/160946

Det var så to måder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-09 20:36

Citat
Det var så to måder

Men igen ikke idiotsikker

Den vil også sætte ny dato på hvis du GEMMER uden at ændre

Jeg formoder at det skal bruges fordi MANGE har adgang til at rette og gemme.....

Hvis det KUN er spørgeren er problemet jo ikke så stort - så ved man jo SELV hvornår man retter...

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 19-03-09 21:59

berpox

Gælder FELT også i Excel?

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 19-03-09 22:03

granner01

Kan du uddybe det, med at indstille datoen til at opdatere automatisk. Sker det ikke helt af sig selv, hvis man vælger DATO, og viser den så ikke blot dags dato, hver gang du åbner dokumentet?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-09 01:26

Jo det gør den men hvis du bare kigger i dokumentet og ikke gemmer, så bliver den nye dato heller ikke gemt.

Du skal selv bede om at få datoen til at ændre, ved at sætte et hak nede på siden. Det gøres i indsæt dato/klokkeslet.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 20-03-09 02:14

Ovennævnte metoder gælder for MS Word (2003). Der er ikke "felter" på samme måde i Excel. Forklaring følger....

I Excel er det lidt mere tricky ... der må det gøres det via en VBA-makro.

Du kan se det som et billede her:
http://peecee.dk/upload/view/160985/full

Koden lægges i det objekt som skal have denne sidefod (idet de forskellige ark kan have forskellige sidefødder)

Koden kaldes automatisk hver gang arket aktiveres.

Du kan selv lege videre med egenskaberne, men jeg har forberedt koden så du kan få f.eks. MyLastSaveTime til kun at vise datoen ...

Også Leftfooter og Rightfooter har jeg forberedt, så du kan arbejde videre med det.

LastAuthor er lidt "dum" idet den napper det fulde brugernavn jf. standard indstillingerne i den Excel der benyttes. Det ville være rart hvis der var en mulighed for initialer her

God fornøjelse!

Kode
Private Sub Worksheet_Activate()
UpdateFooter
End Sub

Sub UpdateFooter()

Dim MyLastSaveDate, MyLastAuthor As String
MyLastAuthor = ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties.Item("Last Author")
MyLastSaveTime = CStr(ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties.Item("Last Save Time"))
'MyLastSaveTime = Left(MyLastSaveTime, 10)

With PageSetup
'.LeftFooter = "&A@&Z&F"
.CenterFooter = "Sidst gemt " + MyLastSaveTime + " af " + MyLastAuthor
'.RightFooter = "Side &P af &N"
End With
End Sub

>>Refi - intet er idiotsikkert. Det bedste man kan gøre er, at placere dokumentet et sted hvor skriverettighederne er kontrolleret.

Under alle omstændigheder reflekterer ovenstående løsninger til både Word og Excel svaret på spørgsmålet:
Citat
Er det muligt, at indsætte en autotekst (sidehoved/fod) i word og excel, hvor man kan se, hvornår dokumentet sidst er ændret ?

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 20-03-09 09:12

Tak for svaret berpox.