/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Læbælte. Hvilke træer?
Fra : HeineToft
Vist : 4246 gange
100 point
Dato : 18-03-09 20:12

Hej med jer herinde...

Vi skal ha lavet et læbælte rundt om vore grund, og er i tvivl om hvilke træer/planter vi skal bruge.
Vi regner med at lave max 3 rækker, så det ikke kommer til at tage for meget af haven (Hele grunden er ca. 1 tønder land).
Vi vil gerne bruge Syren inderst, så det ser flot ud indadtil.
Vi har snakket om bøg, ask og måske pil.... Men det er hvad vi er nået frem til af at læse i vores havebog

Vi bor i Østjylland og ligger med mark til 2 sider.
Den 3. side har vores nabo plantet ny skov opad, og vi har plantet en bøgehæk
Er der andet i skal vide mht. forhold for at kunne give gode råd??

Håber i vil læsse lidt af jeres guldkorn af på dette indlæg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-03-09 20:26
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-03-09 20:45

Tag kontakt til hedeselskabet, og de kan rådføre dig. Evt. er var der engang at vildt-læbælter kunne få tilskud,og det kan de rådføre dig med.
http://www.hedeselskabet.dk/

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-03-09 20:46

En mulighed vil absolut være pil.

Dels er det billigt/gratis dels vokser det hurtigt. Skær det helt ned i April og du vil have et dejligt tæt hegn i den blæsende del af året.

Du kan eventuelt også sætte flere rækker og så nøjes med at skære den en række ned hvert år.

En anden mulighed er Laurbærkirsebær som har grønne blade hele året. Man skal være opmærksom på at der er forskellige typer som har forskellige højder.

Men derudover er der jo de sædvanlige hækketyper men husk de skal klippes.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-03-09 20:48

PS.

Hvis du vil have en traditionel hække plante vil jeg anbefale Naur. Den har alle tjørnens fordele men ingen torne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-03-09 20:55

Syrener er flotte og velduftende, men de udsender lige så mange skud som jordbær.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-09 21:21

Bøg og Ask er meget langsomtvoksende, så hvis det er i dette århundrede du vil ha' glæde af læhegn, er det ikke dem du skal plante

Røn, El, ahorn, sargent's æble, fuglekirsebær er gode hurtigtvoksende læbælteplanter, og for visse sorters vedkommende, også Pil.

Der er dog stor forskel på Pil, om det er buskede eller høje, slanke træer.
De slanke træer er slemme til at skyde for hurtigt i vejret, så læer de ikke og da de har et dårligt rodnet, vælter de nemt

Citat
Vi regner med at lave max 3 rækker

Tre rækker, det tager altså meget plads såfremt træerne skal have de rigtige betingelser. Hvis der plantes for tæt ender i op om få år med træer der er alt for tyndstammede, for høje og ser kedelige ud.

Syren kræver meget lys for at blive tæt og blomstre, og de bliver ofte kvalt hvis de plantes for tæt på andre træer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-09 21:26
Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 19-04-09 12:56

har lavet et læ hegn af el og syren det fungerer fint ... el kommer hurtigt op og giver læ, mens syrenerne er tætte og pragtfulde når de blomster.
sæt evt lidt mirabeller i læhegnet også , især hvis du har børn.