/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
alger på krukker
Fra : NannaFlip
Vist : 11473 gange
240 point
Dato : 18-03-09 15:52

Hej Alle !
Er der en effektiv og billig måde at kommer af med alger, på uglaseret krukker der bare er helt grønne ? mvh. NannaFlip

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-09 15:55

Ja, algefjerner (Rodalon og tilsvarende)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-09 16:07

Jeg bruger 32 % eddike syre, fortyndet med 1/2 del vand til 22 %, ikke tyndere...

Det er billigere end algefjerner, det forgifter ikke, og det lugter bedre end Clorin.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 18-03-09 16:19

du kan bruge atamon også som forebyggende hilsen ove

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-03-09 16:22

Belægninger af alger på krukker fjernes let med en klud eller skuresvamp og sæbevand lavet af brun sæbe eller sæbespåner - står der på denne side

http://asp.rosenselskabet.dk/roserne/000409-rnn/000409-rnn.htm

Jeg har IKKE afprøvet det, har først lige fundet det nu. Men hvis det virker, er det da utrolig nemt og miljøvenligt

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-03-09 19:34

Er det uglaseret LER urtepotte krukker du mener ??

Så er det et halv-håbløst arbejde at have med at gøre. U-glaseret ler er jo porøst og den mossede overflade er en følge af det ''liv'' der er mellem krukke, jord og plante - det er en del af den ''dekorative'' /patinerede virkning man vil have /opnå når man vælger uglaseret.

Det kan være at du kan skrubbe alger væk en gang, men det vil komme tilbage, ellers skal du vælge de glaserede krukker. Måske vil du have glæde af at behandle med brintoverilte /hydrogenperoxid; kan købes i Matas. Det er meget ætsende at have med at gøre så længe virkningen varer, herefter er det totalt u-giftigt og opløses til luft og vand. Men som sagt: alger vil vende tilbage !!

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 18-03-09 19:50

vask og skrub dem i sæbevand (ajax eller lignende) og stil dem i solen, så svinder de meget ind, om ikke helt. eller tag dem indenfor i varmen.

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 19-03-09 10:13

Hej
Det er ler urtepotter, men jeg må jo prøver nogle af de mange gode råd I har givet mig - TAK

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 07-04-09 21:19

når du har renset krukkerne kan du smøre dem med atamon det holder alger væk hilsen ove