/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
INDFARVING AF FLISER
Fra : sissebruel
Vist : 4624 gange
100 point
Dato : 18-03-09 10:29

Hejsa,

jeg vil lave en mindre terasse, hvor jeg selv støber mine fliser, og lægger strandsten ned i betonen. Nu kunne jeg godt tænke mig at pifte betonen lidt op med en farve, så mit spørgsmål er, hvor jeg kan købe farvepigment som jeg kan blande i betonen. Det skal være holdbart, eftersom det jo er en terasse, dvs. ude i al slags vejr i mange år fremover.

Jeg kan sikkert købe færdigfarvet cement, men bliver det ikke lidt halvdyrt? Jeg vil tro at pigment som jeg selv blander i, er langt den billigste metode...

Hvis nogle ligger inde med gode (afprøvede) forslag til, hvad man ellers kan lægge ned i betonen som pynt, er der ekstra point .

Sisse

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-09 10:34

køb farvet cement!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-09 14:23

Der er ikke så mange pigmenter, som kan klare nmiljøet i betonen.

Find en håndbog eller køb færdigblandet farvet cement.

De pigmenter du kan få hos farvehandleren til vægmaling, tror jeg ikke meget på.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-03-09 15:07

Jeg har set et hjemmelavede beton fliser ved et galleri. Der var lagt porcelænsstykker ned i et par af dem, forskellige mønstre bl.a. Mussel og alle i blå/hvid. Det så virkelig godt ud

Citat
Betonfliser kan fåes i flere forskellige farver. Den måde man laver farvede betonsten er ved at blande lidt farvestof (fx. jernoxid) i den normale betonblanding. Farvestoffet farver klitmassen, der sammen med cementen binder sten og gruspartiklerne sammen. Denne teknik gør at farven med tiden kan slides af overfladen, så det er ikke unormalt at betonfliser skifter farve og karakter med årene.

http://www.appa.dk/billige-betonfliser-i-forskellige-typer/

Pøj pøj med projektet

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-03-09 16:14

Jeg mener man kan købe bl.a. okker, sort og rød jernoxyd i byggemarkeder, som kan bruges til at blande i, men om farven vil falme med tiden, ved jeg ikke.

Men hvorfor ikke lade betonen være en neutral farve, og så lade strandstenene, og hvad du iøvrigt vil bruge, give farver. Glasstykker f.eks. Når du alligevel er på stranden for at finde sten, så kan du måske finde nogle der er sleben flot runde.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 22-03-09 06:07

Hej, jeg lavede for nogle år siden nogle forsøg med indfarvning af beton.

Min største og vigtigste erfaring er at det er svært at styre farveintensiteten.
Fx farvede oxidrød helt utroligt meget - det hele blev murstensrødt med en meget lille pigmentmægde, mens den blå stort set ikke kunne ses. Det lykkedes mig at få en helt hvid til min egen store overraskelse.

Dengang satte jeg mig grundigt ind i kemien - hvilket var en virkelig sjov opgave. For mig handlede det i særligt grad om at betonnen ikke måtte miste sin bæreevne.
Der er opført indfarvede huse så de er irgrønne som et kobbertag, ved at indblande kobberstøv.

Hvilken farve ønsker du at iblande?

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-09 06:10

forresten så købte jeg mine farver forskellige steder. Dels købte jeg hos silvan en bøtte oxidrød og dels var jeg i en nu nedlagt (kunstner)farveforretning ved Nikolai kirke i københavn. Dels fik jeg faktisk tilsendt en prøve på den meget dyre blå hos en fabrik som syntes mit projekt var sjovt.

Jeg vil nok skønne at selvom du siger det er en lille terrasse, så skal der ret betydelige mængder til, og skal du have det hos en kunstnerforretning der sælger det i 100g glas, så bliver det en dyr terrasse - afhængig af hvilken farve du ønsker.

Godkendelse af svar
Fra : sissebruel

Dato : 24-03-09 12:04

Hej Jomfruane,

tak for svaret :)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-03-09 14:02

bekoms