/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Fjernelse af kattetis!
Fra : Jannie28
Vist : 7861 gange
20 point
Dato : 18-03-09 08:14

Jeg er lige flyttet ind i min nye lejlighed, hende der boede der før havde kat og den havde tisset over det hele. Så gulvtæpperne blev skiftet og der blev malet.Men jeg kan stadig lugte det!! hvordan fjerner man den klamme lugt?? jeg lufter ug hver dag men det hjælper ikke, kan det være trukket helt ned i selve gulvet? Min udlejer lovede at det nok skulle forsvinde når tæpperne blev skiftet og der blev malet. Men det er det ikke! HVAD GØR JEG? HJÆLP. . .

Jannie28

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 18-03-09 08:36

Desværre kan du ikke gøre ret meget, såfremt kattetisset er trukket ned i gulvet, hvilket lyder meget sandsynligt, hvis kattene havde tisset over det hele.

"Faste" overflader kan vaskes af med Rodalon, som tager en del af lugten, men hvis det er trukket ind i porøse materialer, som trægulv, betongulv o.s.v. er der ikke meget at stille op.

Jeg læste engang at lugten af kattetis, især fra hankattetis, kunne være skyld i at gulve skulle brækkes op og skiftes ud fordi lugten ikke ville forsvinde helt nogensinde

Godkendelse af svar
Fra : Jannie28

Dato : 18-03-09 08:59

Tak for svaret dova.
Men er der slet ikke noget jeg kan gøre? har hørt at det skulle hjælpe lidt med og stille eddieke op i små skåle rundt omkring, jeg er lige flyttet ind og har ikke lyst til at flytte igen!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-03-09 09:10

Det drejer sig næppe om hankattetis, for dét kan vel ingen udholde i det lange løb. Den tidligere beboer har nok haft en urenlig hunkat eller måske en neutraliseret han- eller hunkat. Det er såmen også slemt nok, og lugten vil sætte sig fast hvis der ikke bliver gjort grundigt rent med det samme misæren sker.
Hos os havde vi i flere år et såkaldt katteværelse, hvor der boede hunkatte og i perioder også killinger. Det var et stort værelse med rigelig plads og med to - fire tissebakker alt efter antal kuld. Alle katte var renlige, også killingerne, men naturligvis kan der ske uheld. Dét var nu ikke problemet her, nej snarere da en ældre avlshunkat begyndte at strinte. Dét var slemt, fordi hun "slattet" lidt hér og lidt dér. Med blødende hjerte endte det med at jeg fik hende aflivet, skønt hun var min bedste hunkat både med hensyn til avl og udstilling samt psyke. Efterfølgende solgte jeg lidt efter lidt langhårskattene, så vi begyndte at restaurere værelset. Vinylbelægning samt dør- og vindues gerichter blev fjernet. Gulvet måtte også brækkes op, fordi det stank. Noget af strinteriet havde rent ned ad vægge og kanter og trængt ned i gulvpladerne. Det hele stod bart i over et år, før stanken var væk, og nye gulvplader blev monteret og rummet blev malet. Det lugter ikke mere nu.
Derfor; enten skal du flytte hen et andet sted, eller kan du prøve at kræve få lagt et nyt gulv.
MVH Akle

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 18-03-09 09:11

Hej Jannie28!

Jeg har før haft problemer med et skab som blev ved med at lugte gammelt og muggent uanset hvor meget Rodalon og brun sæbe jeg brugte.
Jeg blev foreslået at købe dette: http://www.tm-materialer.dk/product.asp?product=449

Og det hjalp..... Men om det hjælper på kattetis, kan jeg selvfølgelig ikke garantere. Men det er da forsøget værd, ikke?

Vh
hyldeborg