/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
forhjuls leje på polo
Fra : allano33
Vist : 4529 gange
100 point
Dato : 17-03-09 12:15

Hej.
Jeg stod og skulle til at skifte forhjulslejet på min polo men bolten der sidder inde i på hjulnavet
er åbentbart en 12 kantet bolt.
Er der nogen der kan sige mig hvilken top jeg skal bruge til navbolten, jeg prøvede at måle med en almindelig top, ud fra den virker det som om at den skal være mellem 33-36 mm i størrelsen men jeg er ikke sikker, og hvor kan man få sådan en?
allano33

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-03-09 15:51

Du må købe en top.Topper er enten sekskantet eller tolvkantet. Alleder sælger værktøj har topper.For eks. silvan. Jeg mener det er en 24mm top.Men jeg er ikke 100% sikker.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-03-09 15:53

Sorry, glem det jeg skrev om 24mm.
alimak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-09 16:03

Er det ikke bare en låsekapsel der er sat henover møtrikken ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 17-03-09 16:36

jeg mener også som PalleB at det er en 12kantet blik låsekop der sidder udover med en låsesplit igennem.
Det er i al fald ikke almindeligt at møtrikken er 12 kantet.

Møtrikken er sandsynligvis 30mm, men du skal tjekke det før du køber en top.
Størrelsen på toppen passer med mm-målet direkte over 2 modstående parallelle flader på møtrikken.

Du skal have en virkelig god og solid topnøgle eller top-håndtag, da du bliver nødt til at bruge et stykke 1m vandrør som forlænger til håndtaget.
Møtrikken sidder fast ad h... til, og det SKAL den gøre.
Når du er færdig og skal spænde sammen igen, så skal du faktisk spænde så hårdt som du overhovedet kan med håndkraft.
Jeg mener at det korrekte tilspændings moment ligger omkring ca. 300Nm, hvilket er rigtig meget.
Mere end de normale billige momentnøgler kan vise.

Du kan bruge den simple beregningsmodel med kraft x arm.
Det betyder at 300Nm er det samme som 30kg tryk for enden af et 1m håndtag.
Omvendt - Hvis dit håndtag er 30cm langt, skal du altså trykke med 100kg (hvilket er en ret voksen mand) direkte på enden af håndtaget.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 17-03-09 16:36

Årgang?

Har skiftet et idag det var 30mm, på en 96.

Hvis du er i tvivl om top, så glem alt om forhjulsleje. Du kan ikke selv, da det sidder i fjederbenet, og kræver erfaring + meget værktøj

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 17-03-09 16:39

PS : glemte helt nævne at 300Nm = 30kgm
(ikke helt præcist, men meget tæt på i praksis)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-03-09 16:46

Citat
Hvis du er i tvivl om top, så glem alt om forhjulsleje. Du kan ikke selv, da det sidder i fjederbenet, og kræver erfaring + meget værktøj

Seføli kan man det selv.Hvis man har lidt praktisk sans og noget værktøj.

Møtrikken er tolvkantet og det er låse blikket også.
alimak

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 17-03-09 17:06

der sidder ikke noget låse blik og der er ikke nogen låsesplit i,
bolten er 12 kantet og den er helt sikkert større end 32 mm, mit problem er bare at jeg ikke ved hvilken størrelse jeg skal købe og jeg ved heller ikke hvor jeg kan få den.
det er en polo 1.6 fra 1997

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 17-03-09 17:31

Citat
IndsæMøtrikken er tolvkantet og det er låse blikket også.

Er det ikke bagpå der er låseblik??

Syntes det synd at begynde at skille noget, man ikke kan samle igen. Derfor vil jeg ikke anbefale nybegyndere at skifte forhjulslejer på forhjulstrukne biler uden løst nav.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 17-03-09 17:46

Hvis du stadig modig på reparationen, så køb dog lejet først, der medfølger låsemøtrik som skal spændes 265 nm ( ellers se "beestone" )

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-09 18:01
Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 17-03-09 18:07
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-03-09 18:18

Det er bedst med en hydraulisk presse når man skal skifte lejerne.Men jeg har gjort det med en gevindstang også.
alimak

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 17-03-09 18:30

Citat
Det er bedst med en hydraulisk presse når man skal skifte lejerne.Men jeg har gjort det med en gevindstang også.

Det har jeg også prøvet, men du skal vel have det gamle ud først, og det kræver minimum en rimelig skruestik og kreativ sans, uden at skade lejehuset

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 18-03-09 10:39

det er i dit tilfælde nok bedst at køre til en VW mekaniker. <<<<<<<<<<<<<mvh.K.