/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Piano tråd
Fra : PrivateDK
Vist : 1883 gange
100 point
Dato : 17-03-09 12:14

Hvor kan man købe såkaldt pianotråd til at skære en frontrude ud med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-09 12:35
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-09 12:47
Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-03-09 13:12

OK, jeg prøver lige igen.
Snoet pianotråd, det skal save i rudelimen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-09 13:54
Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-09 13:59
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-09 15:14

Efter min erfaring med at tage ruder ud, er der kun det prof. værktøj der duer.
Hvis du kender en autoglarmester, kan du sikkert låne hans. Typisk bruger de en 2 hånds hvor vinkelskæret opvarmes med mellemrum af en gasbrænder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-03-09 15:59

Enig med Palle Hansen. Du kan låne værktøjet på et bilværksted.
alimak

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-09 16:14

Der findes også specielle skæreknive til opgaven. Arbejder med trykluft.
Det er bestemt umagen værd at undersøge på forhånd om du kan låne et rigtigt skæreværktøj.

Skæretråds metoden virker godt nok, men det er bøvlet, og man SKAL være 2 mand.
Man kan nemt skære et håndtag af en stump kosteskaft (ca. 10cm) og så bore et hul til tråden, så du får et T-håndtag som til at starte en plæneklipper.

Arbejdsgangen minder meget om den gammeldags skovarbejder 2-mands sav, så det kræver samarbejde.
Husk at selv den mindste klump lim tilbage er nok til at ruden revner, hvis du forsøger at brække det sidste stykke af ved at trække i ruden. Det er virkelig noget sejgt stads..

PS : THansen har et såkaldt rudelims kit, med rudelim til en ny rude og skæretråd til at få den gamle ud. Du har jo lov til at kigge på det, inden du køber det.
Du kan i øvrigt også bestille en ny rude dér.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-03-09 16:29

Tak for svaret Beestone.
Det bliver thansen.
Jeg skal give 100,- for en rude ved min hugger hvis jeg selv piller den ud. Tror den springer hvis jeg begynder med noget gasvarmer på en kold rude i denne tid.
Kender heller ikke nogen værksteder der vil låne mig udstyr uden selv at få lov at tjene på montering af rude.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-03-09 16:50

Jeg ville ikke begynne med en gas varmer. Men prøv med piano tråd og stanley kniv.
alimak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-09 18:03

Gasvarmeren er til at varme skæret på kniven.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 18-03-09 00:05

GLEM stanley kniven - GLEM den ...