/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu
Fra : legind
Vist : 660 gange
50 point
Dato : 17-03-09 00:37

fjerner ubuntu styresytemet windows eller hvad er i tvivl hvis ikke er der jo ingen fordel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-03-09 01:11

Det bestemmer du selv når du installerer Ubuntu, du får 3 valg, enten at lægge den ved siden af Windows - eller slette Windows og bruge hele harddisken - eller installere manuel på en partion som du har bestemt at Ubuntu skal ligge på, der kan Windows også være på en anden partion af harddisken, og måske et 3. styresystem på en 3. partion, muligheder er mange med den manuelle installation.
Hent Ubuntu live cd og start computeren med den nybrændte cd i skuffen, under starten kan du måske vælge at computeren skal starte fra CD-ROM (hold øje med skærmen i de første sekunder) på min bærbare står der Press F12 for Boot menu, ellers skal du indstille i BIOS at CD-ROM skal være First Boot Device, kør så live med Ubuntu for at finde ud af om det er noget for dig, du kan stort set det samme med Ubuntu live, som du kan med Ubuntu styresystemet installeret, både surfe på nettet, læse mails, brænde cd, spille musik eller film, skrive i OpenOffice eg meget mere.
Når du bestemmer dig til at installere, dobbelt klikker du på den ikon på skrivebordet som hedder Install.
Hent den nyeste Ubuntu her (der kommer en hel ny i april, hvis du vil vente og have den nyeste) : http://www.ubuntu.com/getubuntu/download vælg et sted at hente fra og klik på den grønne knap, husk at brænde filen som ISO

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 17-03-09 14:52

Bare et spørgsmål på tværs --
Hvis jeg ønsker UbuntU installeret på anden partion
Opretter den så en partion?
og hvis jeg ønsker den fjernet igen
Kan partionen så lægges tilbage igen?
ANUARAK

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-03-09 01:57

Anuarak du burde selv oprette et spørgsmål, men da dit spørgsmål godt kan have relation til det Legind spørger om, så vil jeg forsøge at svare.
For at installere på en bestemt partion af harddisken, så skal den manuelle installation bruges, der kan man selv vælge hvor Ubuntu skal installeres, jeg gør det selv fordi at den automatiske enten tager hele harddisken, og det ER virkelig hele disken den tager i brug, eller hvis man vælger at beholde Windows og installere automatisk, så er den partion som Ubuntu opretter til sig selv, ikke særlig stor.
Jeg forbereder harddisken først og opretter de partioner jeg vil have, det kan jeg gøre med Ubuntu live CDen, den har partions værktøjet Gparted indbygget. Et eksempel hvor jeg vil dele harddisken i to lige store dele og have Windows på den ene og Ubuntu på den anden partion, jeg starter computeren med Ubuntu CDen i skuffen, vælger dansk sprog og vælger at starte uden at installere, altså køre live med Ubuntu, så starter jeg Gparted og den viser hardisken, hvis Windows er på computeren, så er den på partionen til venstre i billedet og der er måske en recovery partion til højre i billedet, jeg vil bevare Windows i eksemplet og lader recovery partionen være, den kunne Windows få brug for engang i fremtiden, så højre klikker jeg på den partion til venstre som Windows er på og klikker på Rezise/move så kan jeg med musen trække partionen mindre eller bruge tælleren nedenunder til at krympe partionen, når jeg har den ønskede størrelse til Windows og Ubuntu, så klikker jeg på Apply og igen på Apply for at bekræfte at jeg vil krympe disken, Gparted arbejder et øjeblik og derefter er der en Unalloered partion, den højre klikker jeg på og klikker New og vælger Primary og igen vælger Ext3 som filsystem, klikker på Apply to gange igen og Gparted arbjder igen i nogle sekunder/minutter hvis det er en stor disk HUSK DU SKAL LADE LIDT PLADS BLIVE TILOVERS på den nye partion til Ubuntu, du må ikke bruge hele den Unallorerede del af harddisken, der skal nemlig oprettes en Swap partion også, den behøver ikke være ret stor 500MB i mit tilfælde, når Ext3 partionen er klar, så højre klikker jeg igen på den sidste lille rest på harddisken og igen vælger jeg New og den gang klikker jeg på Swap som filsystem og igen to gange på Apply, når Garted er færdig så kan den lukkes og installationen kan begynde, når du kommer dertil hvor du skal vælge hvilken partion som Ubuntu skal ligge på, så skal du være forsigtig og opmærksom for ikke at få valgt forkert, den skriver filsystemet og det kan være en guide til at få valgt den rigtige partion, i dette eksempel så skal du vælge Ext3 partionen og redigere den, husk at få sat et monterings punkt ellers vil installtionen ikke kendes ved din partion og når du har redigeret færdig så sæt markering ved den valgte partion, så kører installationen af sig selv resten af tiden.
Det lyder måske lidt langhåret, men er i virkeligheden ikke så svær når den beskrevne fremgangsmåde følges, du kan med Gparted oprette alle de partioner du vil, for nemheds skyld har jeg i eksemplet kun to + den recovery så jeg ikke rørte ved, en til Windwos og en til Ubuntu
Min Gparted billed guide ligger stadig på Peecee og der bruger jeg netop Gparted fra live CDen: http://peecee.dk/upload/view/151336
Spørg endelig efter mere vejledning, hvis der er noget som jeg har glemt eller ikke beskrevet tydelig nok

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-03-09 02:44

Og jo Partonen med Ubuntu kan slettes og lægges under Windows igen, eller endnu bedre: Have to partioner, en til Windows og en til at gemme filer og dokumenter på, så er risikoen for at noget går tabt, ikke så stor når Windows skal geninstallers

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 20-03-09 20:36

Tak for din flotte redegørelse -- jeg takker også legind for brug af tråden til et spørgsmål der længe har spøgt, men ikke rigtig kunne få fremlagt
ANUARAK

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-09 00:10

Du er velkommen til at spørge igen

Kommentar
Fra : legind

Dato : 24-03-09 19:44

hvad er forskellen Ubuntu, Edubuntu eller Kubuntu
da jeg har lidt problemer med at faa cden til at virke

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 25-03-09 01:15

I stedet for at sidde og skrive et langt indlæg om forskellene, så viser jeg her links til Wikipedia, jeg synes forskellene er udmærket beskrevet der.
Først Ubuntu som bruger GNOME skrivebords miljø: http://da.wikipedia.org/wiki/GNOME
Så Kubuntu som bruger KDE skrivebbords miljø: http://da.wikipedia.org/wiki/KDE
Og endelig Edubuntu, som skulle være specielt tilpasset undervisnings brug, altså til brug i skolen og ikke til undervisning i Linux, Edubuntu bruger som standard GNOME skrivebords miljø, alle Ubuntu distroer kan skifte skrvebords miljø efter smag og behag,
Jeg vil så lige tilføje at der kommet en ny baby, en Ubuntu distro som er beregnet til børn helt til tre års alderen, de små manøvrerer rundt på computeren, ved hjælp af stor tegneserie lignende ikoner: http://www.kandu.dk/tip19373.aspx

Men der er flere varianter af Ubnutu end dem du nævner, se en liste her (engelsk side) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu-based_distributions#Ubuntu-based

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-09 01:17

Er du sikker på at du har hentet live CDen ? Hvis det er Edubuntu, så kan den vist ikke køre live, jeg skriver "vist" fordi jeg ikke kender den variant

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 12-06-09 22:00

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-06-09 22:25

Selv tak - kom du igang med Ubuntu ?