/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blommetræ???????
Fra : ymot
Vist : 4768 gange
100 point
Dato : 16-03-09 15:48

Hej
Jeg ville lige høre om det er nogen der kan hjælpe mig!!!

Problemet er vores Victoria blommetræ!!!

Træet er 4-5 år gammel, det står midt ude i haven ,altså ingen skygge overhovedet,træet plejer at få lidt kunstgødning når græsplænen, får ellers ikke !!og har ellers vandet det når det har været behov for det !!!

Spørgsmålet er.......Træet bære masser af blommer, men de bliver gule rimelig hurtig hvorefter de falder af????? hvorfor det!!!!(der er kun 4-6 stk der bliver til noget)

Håber der er nogen der kan hjælpe os!!!!Så vi kan holde en ordentlig høstfest

Mvh
Ymot
Ps.Eller skal vi bare fælde træet ?????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-09 15:58

Husker du at beskære det?

Måske bærer det langt flere blommer end det kan ernære gennem rødder, stamme og grene.
Så sørger træet selv for udtynding, men det du fortæller lyder godt nok drastisk.

Fjern halvdelen af grenene, mest dem der rager opad,
frugt sidder overvejende på vandrette grene.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-09 16:05

Jordtræthed eller Blommehveps angreb?

Se her:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/skadedyr/168.html

Det ligner jo meget dit problem...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-09 16:08

Er der små prikker på blommerne fra Blommeblad hvepsens larver?

http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/64.html

Så er det den, ellers godt med NPK og udtynding...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-09 16:14

Øv hvor ærgeligt

Prøv at se på dette link, om du kan genkende billedet af blommerne

http://www.plante-doktor.dk/gulmonilia.htm

kan du det, er det svamp

I dette link, er der en hulens til masse plantesygdomme

http://www.plante-doktor.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-09 16:16

Ellers fæld det, brænd alle blade og plant to nye blommetræer, ikke samme sted...

Her er noget at vælge imellem:
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/info-planter/fgr_blommer_sortsliste.htm

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-03-09 17:06

Hvis du kan genkende "billedet", som Svend beskriver, er det hvepse eller viklere.
Du kan sprøjte dig ud af det med et middel, der hedder Malathion, der er specielt beregnet til spiselige afgrøder selv om det er stærke sager.
Når det er blevet frostfrit og du kan ane nye knopper på træet, sprøjter du hele træet første gang.
Når der er kommet blade MEN IKKE BLOMSTER sprøjter du anden gang.
Malathion er gift for bier, så med mindre du har et selvbestøvende blommetræ må du ikke sprøjte, når træet er i blomst.
Inspicer træet tit, når blommerne begynder at dannes. Hvis der er en lille sort prik på de små grønne blommer, skal de plukkes og smides langt væk.
Som du måske aner, har jeg selv haft problemet med mit blommetræ, som i 2 år kun gav en håndfuld spiselige frugter.
Efter kuren høster jeg mange herlige saftige blommer.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 22-03-09 12:50

Træet ser ikke sygt ud !!!heller ikke selve blommerne.

Der har dog være et problem med mange bladlus!!!!

Træet blomstre findt også med mange blomster og der efter også mange blommer !!men efterfølgende bliver blommerne ca 5 mm store og derefter bliver de gule og falder af!!!(stilke +blommen

Træet bliver beskåret hvert år!!
træet er kun omkring 1.9 M Kronen er ca Ø 1.5 m for vi vil ikke ha at træert bliver

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 22-03-09 13:00

Skal jeg lave en jord prøve joden for at se om der er nok næring i jorden??

eller grave jorden væk omkring træet /skifte jorden ud med muld

Der står et æbletræ 2.5 m fra blommetræet, men det fejler intet, der kommer masser af æbler

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-09 13:13

De såkaldte viklere går KUN i blommer. Har du prøvet at "åbne" de blommer, der er faldet af ?

Du vil - med 90% garanti - finde en lille larve i kødet omkring stenen.

Hvis det er tilfældet, må du sprøjte, som jeg tidligere beskrev.

Også bladlus kan du sprøjte dig ud af.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 22-03-09 17:06

Det der Malathion er det også mod bladlus??

Er det ikke noget med at man bare sprøjter sæbevand på ligesom roserne??eller???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-09 17:23

Her kan du se at Malathion er til begge dele:

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7972-902-9/html/bred40a.htm

Selv vil jeg ikke bruge sådan gift i min have.

Jeg gantager: Plant to nye, ikke på samme sted, og brænd alt fra det gamle...

Godkendelse af svar
Fra : ymot

Dato : 22-03-09 19:47

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-03-09 20:52

Selv tak - håber, at det lykkes for dig, som det gjorde for mig.

Som et lille ps. kan jeg oplyse, at heller ikke jeg er tilhænger af alt for mange kemikalier i min have, men man kan komme i situationer, hvor det ikke kan undgås. At fælde et ellers velfungerende træ pga viklere forekommer mig at være en dyr og drastisk løsning.