/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fjerner vi en hæk
Fra : sissebruel
Vist : 9331 gange
50 point
Dato : 16-03-09 10:33

Hejsa, vi har købt et hus med en gammel vild hæk ud mod haven. Den er 2-3 meter høj og besåtr af 4-5 forskellige arter, nogle stikker, noget er bøg osv. Nu vil vi fjerne det hele og sætte et hegn i stedet - spørgsmålet er, hvordan vi sikrer at der ikke dannes nye skud som vi skal gå og grave væk / klippe ned år efter år. Vi har tænkt os at grave rødderne op, men hvis vi nu kun får 90 % af rødderne med - kan vi så risikere at skulle slås med resterne af vildmandshækken i årene fremover?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-03-09 10:37

Den politisk ukorrekte men effektive metode: Giv den round-up et par uger inden du graver/river den op.
Gerne når den er begyndt at gro, så visner den bare hen, og rødderne er også slået ihjel.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-03-09 10:39

I skal grave den op og så leje en rodfræser, den fræser ned i jorden og ødelægger hvad der måtte være tilbage af rødder. Super godt, effektivt og nemt :)

Mvh Entreprenørkonen gg.....

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 16-03-09 11:02

Citat
Den politisk ukorrekte men effektive metode: Giv den round-up et par uger inden du graver/river den op.
Gerne når den er begyndt at gro

Der skal sprøjtes på bladene, helst når dugen er faldet og inden den forsvinder igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-09 11:18

Få en entreprenør til at grave det hele op. Enten med rendegraver eller minigraver. Det er ikke værd at døje med selv at skære ned og derefter knække to spader og ødelægge sin ryg. Det tager kun kort tid med det rigtige maskineri. Fik selv snuppet 50 m tjørn og lidt hyld. Ingen af dem er komme igen. Det kostede et par timer til entreprenøren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-09 11:19

En lastbilkran med grab kan sansynligvis også (hvis nu alligevel det skal køres væk).

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 16-03-09 11:35

'' 4-5 forskellige arter, nogle stikker '' specielt hvis det er tjørn skal du sørge for at få alle rødder med op, tjørn vil gerne rod spire. Det med at fræse rodstumper dur ikke godt til tjørn, da fræsning næsten kun er kosmetisk til lige under jordoverfladen så det kan dækkes med jord, og en plæneklipper kan køre over. Følg 3773' s metoder så får du det hele hevet op, det kommer ikke igen og det kan komme væk.

Ps Roundup dur jo kun på GRØNNE blade, så det er endnu en god grund til at det er en rigtigt dårlig ide at bruge

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-03-09 11:37

Jeg har fået fjernet en hæk/hegn med en lastbil med grab yderst effektivt og hurtigt. Gå ikke igang selv det er alt for stort arbejde, og i får ikke det hele med. Jeg brugte ikke round up men vil ikke være bange for det, i det tilfælde vil jeg nok skære hegnet ned og sprøjte på de resterende stubbe lige efter.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-03-09 11:42

det kommer bestemt an på hvilen rodfræser du bruger, for nogle kommer et stykke i.....ngole kan gå næsten 50 cm i jorden...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 16-03-09 12:07

''
Jeg brugte ikke round up men vil ikke være bange for det, i det tilfælde vil jeg nok skære hegnet ned og sprøjte på de resterende stubbe lige efter.''

stig så tager du vel også bad i Roundup fordi du tror det er godt mod dårlig ånde og fodsvamp

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-03-09 16:15

3773 og stig54 har ret. En grab hiver nemt det hele op. Round up er spild af penge og ville tage al for lang tid her.
sønder (gartner på kirkegård)

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 16-03-09 18:00

Vi tog vores med mini graver. og den fik det hele med op.

Man kan leje minigravere og så er der sikkert noget andet i kan få ordnet samtidig

Kim

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-09 08:58

Vores -den gang blandede hæk på ca. 35 meter - gravede jeg op med skovl og spade. Plantede en ny hæk. Det er nu ni år siden, og vi har ikke haft noget problem med "skud". Hele jorden skal blot opgraves og vendes, så man har alt "skidt" med op.

Godkendelse af svar
Fra : sissebruel

Dato : 17-03-09 11:08

Tak for svaret alka. Dejligt at høre at der stadig er nogle der ikke har noget imod at bruge spaden og lidt tid :). Godt at høre at det kan lade sig gøre på den måed.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-03-09 13:26

Selv tak sissebruel