/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må man frit bruge logoer mv.
Fra : ingelein
Vist : 698 gange
100 point
Dato : 15-03-09 20:06

Hej
Jeg har en bekendt, som laver mobiltemaer som hun udgiver til download på sin hjemmeside.
. Vedkommende bruger alle kendte firmaers logoer, brands osv. F. eks. Lacoste, Gucci, G-Star, Louis Vutton (sikkert stavet forkert), tegneserier, filmplakater osv.
Faktisk fik jeg et chok, da hun glad fortalte mig om sin nye hobby. Desværre tror hun ikke på mig, når jeg fortæller hende at det kan blive en meget dyr historie for hende.

Jeg har prøvet at fortælle hende om copyright og licenser, men dertil svarer hun:

Citat
Jeg er godt klar over hvad jeg må, og i samme sekund nogen føler sig krænket vil jeg fjerne Materialet, jeg er helt sikker på at de nok skal skrive....
jeg har prøvet at kontakte forskellige steder for at spørge om lov, men de har ALDRIG Gidet at svare mig....

Jeg tror næsten at hun er blevet sur på mig, fordi jeg vil redde hende fra retssag eller kæmpebøder.
Kan hun frit lave mobiltemaer med de nævnte logoer, tegneseriefigurer osv ???

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-09 20:26

Citat
Kan hun frit lave mobiltemaer med de nævnte logoer, tegneseriefigurer osv ???

NEJ - ikke uden tilladelse

Længere er den egentlig ikke

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-03-09 21:04

Hej
Et NEJ vil hun ikke kunne forstå, der skal mere kød på sagen. Det har jeg jo allerede forklaret hende.
hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-03-09 21:40
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-03-09 21:56

© Copyrigt er en alvorlig ulovlig sag. Kopivarer bliver jo beslaglagt og der gives store bøder.

© Smokei

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-03-09 23:33

Her har nogen gjort sig den ulejlighed at skrive lidt om brugen af varemærker...
http://www.obrand.dk/?Varem%C3%A6rker
- se afsnittet gode råd om brug af varemærker

Og så er der jo lige varemærkeloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=4909

Jeg er 110% overbevist om, at din bekendte er ude på endog meget tynd is!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-03-09 23:40
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-03-09 23:47

Kort fortalt er der tale om en krænkelse af immaterielle rettigheder.

Mange firmaer (måske især de store og kendte) tjener bl.a. på at udstede licenser til firmaer der benytter varemærket.

Eksempler kan være tøj med LEGO varemærket, eller nøgleringe med bilmærke-emblemer. Det kan være en legetøjsproducent der får licens til at fremstille StarWars merchandise osv.

Af samme årsag er der firmaer der lever af at designe og markedsføre mobil-telefontemaer - men det kræver licens fra ejeren af varemærket.

Jeg håber du kan tale din bekendte til fornuft....

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-09 23:53

NB: Jeg vil som lægmand mene, at krænkelse af ophavsretten nok kan spille ind i en retssag, men i og med at din bekendte ikke prøver at tage æren for "værket" men "blot" udnytter det kommercielt, så er det nok en krænkelse af varemærkeloven der vejer tungest.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-03-09 00:11

Hej berpox
Tak for svaret, som vist dækker det, der kan komme på tale i dette tilfælde. Jeg lader spørgsmålet stå uaccepteret, fordi jeg har sendt trådens link til vedkommende. Desværre har jeg kun ringe håb om at hun kan se det alvorlige i sagen. Det er jo heller ikke særlig sjovt at få frataget en ny hobby og legetøj. Iøvrigt har jeg set at der findes et freeware program til netop at kunne designe EGNE Mobiltemaer. Med fed streg under EGNE. Så man kan da bare boltre sig med egne designs.

Jeg accepterer i løbet af et par dage.
Med venlig hilsen
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 19-03-09 18:37

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-03-09 20:04

Velbekomme - jeg håber din indsats har båret frugt