/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
induktion og tranformation
Fra : sandrafrost
Vist : 768 gange
100 point
Dato : 15-03-09 17:40

nogle der kan fortælle mig hvordan induktion og tansformation fungere?
hvad man bruger det til og hvordan det bliver til støm?

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 110 point
Dato : 15-03-09 18:04

Induktion:

Når der løber en strøm i en ledning dannes der et magnetfelt omkring ledningen. Denne effekt kan forstærkes ved enten, at sende mere strøm igennem ledningen eller som i en spole at lade strømmen løbe mange gange rundt.
Hvis der f.eks. sendes 7 gange så meget strøm igennem ledning bliver det dannede magnetfelt ligeledes 7 gange så kraftigt. Laver man en spole med 7 viklinger, bliver magnetfeltet ligeledes 7 gange så kraftigt.

Omvendt gælder at hvis man ændremagnetfeltet omkring en ledning kan der hives strøm ud af ledningen.

Transformation:

Hvis man ligger to spoler sammen således, at de deler deres magnetfelt, kan man få det fænomen der kaldes transformation. Sendes der vekselstrøm igennem den ene spole vil der dannes et vekslende magnetfelt og der kan hives vekselstrøm ud af den anden spole.
Det er sådan at, hvis den anden spole f.eks. har 7 gange så mange viklinger som den første spole vil spændingen være tilsvarende 7 gange så stor, men strømstyrken 7 gange så lille.

Håber forklaringerne kan bruges.

Mvh. Simon

Godkendelse af svar
Fra : sandrafrost

Dato : 15-03-09 18:05

Tak for svaret SimonGjer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-09 18:27

Husk at det var H.C. Ørsted der i 1820 opdagede sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme, og derved for hele den samfundsomvæltning, vi har haft glæde af lige siden.