/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Minister uden stemmer ?
Fra : EA_HS
Vist : 2542 gange
300 point
Dato : 15-03-09 10:14

Min nabo påstår at Danmarks statsminister, til enhver tid kan udnævne
en tilfældig (Dansk statsborger) til minister,

altså en Dansk statsborger, uden uddannelse, uden kendskab til politik,
uden stemmer, mm.

det skulle endda være sket engang i ’tidernes morgen’
muligvis under ’Anker Jørgensen’

jeg synes det lyder usandsynligt,.. alene af den årsag at samtlige ministre
i så fald, ville hedde noget med ’Fogh/Rasmussen’,.. til efternavn,

men,. er der noget om ’snakken’,.. (vi har væddet en kasse øl)
og findes der noget om emnet,.. (på skrift)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 10:27

Er det sådan noget???

Ministre behøver ikke at være medlemmer af Folketinget, men alle de nuværende ministre er det. Ministeren er stadig den politiske leder af et ministerium. Han er ikke embedsmand - den øverste embedsmand er departementschefen, som ikke er politisk udpeget, men ansat.

I historiens løb har der været masser af eksempler på ministre, der ikke var valgt. For eksempel Claus Hjort Frederiksen, der blev minister i Foghs første regering, og som først blev valgt i 2005.

http://www.radikale.net/robin-de-nijs/indlaeg/2008/05/19/ministre-skal-ikke-vaere-medlem-af-folketinget

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-09 10:29

Der er masser af eksempler på, at "tilfældige" er blevet udnævnt til ministre, altså tilfældige forstået som ikke-folketingsmedlemmer, ikke-politikere, end ikke partimedlemmer, men sjældent (aldrig) ukendte i offentligheden.

Arne Rolighed, der var formand for Kræftens Bekæmpelse som sundhedsminister, Klaus Hjort som beskæftigelsesminister og Connie Hedegård som miljøminister er bare tre eksempler på folk der ikke var i Folketinget, (de to sidste var givetvis partimedlemmer, husker ikke om AR var), der er masser af andre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-09 10:46

Citat
Min nabo påstår at Danmarks statsminister, til enhver tid kan udnævne
en tilfældig (Dansk statsborger) til minister

Din nabo har ret.

Men den pågældende minister, som ikke er valgt ind i Folketinget, kan derfor ikke være med til at "stemme" i Folketinget. Han hun bliver ikke automatisk medlem af Folketinget ... det kan kun ske ved et nyt valg, hvis han hun bliver valgt ind.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-09 10:49

Citat
Minister: Medlem af regeringen. Ministrene behøver ikke være medlemmer af Folketinget.

http://www.folketinget.dk/system/leksikon/leksikon.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 11:03

Citat
Ministre behøver ikke at være medlemmer af Folketinget
kl. 10.27

Så er vi enige Ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-09 11:10

Ja vi er da enige Nordsted1, jeg tilføjede kun at en minister, der ikke er folkevalgt til Folketinget ikke har "stemmeret" i Folketinget når der skal stemmes om nye love

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-03-09 11:16

Minister uden portefølge, er en af statsministeren udpeget person til en ministerpost uden stemmeret, da pgl. ikke er blevet folkevalgt til forlketinget. Som oftest en person med en speciel faglig indsigt til pgl. ministerium - eller baré en god ven?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 15-03-09 11:26

Citat
Betingelser for at blive udnævnt til minister
Grundloven indeholder ingen bestemmelser om betingelser for at blive minister. Derfor kan der hverken generelt eller i forhold til bestemte ministerposter opstilles kvalifikationskrav, som f.eks. at justitsministeren skal være jurist, eller at kirkeministeren skal være medlem af folkekirken osv.

Udnævnelsen af de enkelte ministre er dog ligesom udnævnelse af en regering bundet af grundlovens § 15. Regenten kan derfor ikke udnævne en minister, der må forventes at blive modtaget med mistillid i Folketinget. Endvidere må en minister nødvendigvis være gammel nok til at kunne drages strafferetligt til ansvar, da ministrene ifølge grundlovens § 13 er ansvarlige for regeringens førelse.

Det er ikke noget krav, at ministre – heller ikke statsministeren – skal være medlemmer af Folketinget, men de kan godt være det. Ministre har ret til at få ordet under forhandlinger i Folketingssalen, men har naturligvis kun stemmeret i Folketinget, hvis de samtidigt er medlemmer af Folketinget.

http://www.folketinget.dk/default.asp?id=%7B1C2AC580-BCFE-40C1-95C7-5008368108B7%7D

Så kan det vel ikke skæres mere ud i pap

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-03-09 11:30

Minister uden portefølje betyder at ministeren ikke har noget ansvars område og har intet med stemmeret at gøre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-09 11:42

Glemte at nævne, at vejrhønen Karen Jespersen ikke var folketingsmedlem, da hun blev "velfærdsminister" under Fogh, og dermed er det seneste eksempel

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-03-09 14:07

Hmm. der kan man bare se,.. så har naboen jo faktisk ret,

har ’ministeren’ (u/stemmer) nogen reel indflydelse,..
udover andre ”alm.” Danske statsborgere, ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-09 14:21

Ærgerligt med øllerne, men du kan måske hjælpe med at drikke dem.

Og ja, ministeren har ligeså meget indflydelse som enhver anden minister, dog kan han/hun ikke lægge sin egen stemme til vedtagelse af love.

Men ministeren kan udstede bekendtgørelser (som er bindende for borgere og virksomheder) på grundlag af de love der gælder på området, og ikke nmindst forvalte sit sagsområde, og ikke mindst under den nuværende regering med garanteret opbakning fra pianisterne tager man det jo ikke så nøje med om lovene bliver overholdt, fx har Kronjorten flere gange været på kant med lovene på sit område, men Pia & co. forhindrer at det får konsekvenser.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-09 14:28

Citat
Ministre har ret til at få ordet under forhandlinger i Folketingssalen, men har naturligvis kun stemmeret i Folketinget, hvis de samtidigt er medlemmer af Folketinget.

På den måde har ministeren da indflydelse.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 15-03-09 15:01

Tak for svaret ans.

heldigvis skal vi dele øllerne,..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-09 15:06

Karsten Koch var vel heller ikke folkevalgt. Og slet ikke ham der fidus-obersten Centrumdemokraterne gravede frem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-09 15:13

Selv tak .... "heldigvis skal vi dele øllerne" det hjælper vel lidt på "nederlaget"