/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvad er en Halling?
Fra : tbayh
Vist : 684 gange
50 point
Dato : 15-03-09 09:51

Har købt en båd som var døbt Halling. Men kan ikke finde ud af hvor ordet stammer fra. Har googlet det, men er kun kommet på bynavne. Nogen bud?

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 15-03-09 09:52

Ups - ikke halling men "Hallingen"

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-03-09 09:56

en Ø i vadehavet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 09:57
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 09:58
Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-09 10:01

Har du spurgt den person, som du har købt båden af ?

Både bliver jo ofte døbt med tilknytning til en bestemt person eller sted.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-03-09 10:06

Landsby ved Hadsten

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-03-09 10:11

Navnet Hallingen stammer fra en båd du har købt

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-03-09 10:26

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halling

Halling är en norsk folkdans i 2/4-takt. Kommer troligen från Hallingdalen, möjligen under inflytande av den besläktade reel från skottland och irland. Halling har även spridits till Sverige, speciellt de västra landskapen. Den dansades av två män och var mycket rörlig och akrobatisk. Dansen lär ursprungligen ha ackompanjerats av hardangerfele.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-09 11:31

Der er mange der hedder Halling, og flere byer...

Selv husker jeg en af hovedpersonerne i Flemming bøgerne: Rektor Halling.

Her ved byen Halling syd for Odder er bådehavn og bynavn knyttet sammen...
http://www.oddernettet.dk/dokumenter/ftp/lokalplan5023.htm

Lidt nordligere øst for Hasten ligger en mindre kendt by Halling,
så stammer navnet fra bådehavnen, nok den ved Hov?

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 15-03-09 12:05

Tusind tak for alle jeres gode Bud

Kommentar
Fra : iah

Dato : 15-03-09 14:26

http://distantcousin.com/SurnameResources/Surname.asp?Surname=Hallingen