/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Sygesikringens andel.
Fra : vedikkealt
Vist : 1822 gange
100 point
Dato : 15-03-09 05:33

Jeg er i gang med at få lavet en større renovering af mine tænder i Tyskland.

Dernede er det mere end laaangt billigere end i Danmark.

Og så har jeg hørt rygter om, at når regningerne er betalt i Tyskland så går man til den danske Sygesikring og får udbetalt deres andel.

Nogen der ved noget..?

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-03-09 05:38

Ja du får tilskud til den tyske regning.

hawaii7

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-03-09 06:58

Ja det stemmer
Citat
Den Offentlige Sygesikring yder tilskud til tandlægeregninger fra hele EU efter samme regler, som gælder i Danmark.Der ydes for eksempel ikke tilskud til broer, implantater, proteser mm. Derudover er der nogle krav, der skal være opfyldt. Reglerne for tilskuddets størrelse er komplicerede, men ved tvivlsspørgsmål kan du spørge socialforvaltningen i din sundhedsregion.

Her på siden her kan du læse meget mere
http://www.avmintand.dk/articles/Den-Offentlige-Sygesikring.aspx

Nedenfor ses taksterne, der gælder når man har fået tandlæge behandling inden for EU.
http://www.avmintand.dk/articles/Tilskud-til-tandbehandling-i-udlandet.aspx

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 08:10

Hej HelleBirgitte

Tager jeg rådt hvad der står hos Sygesikringen og Danmark ser mit regnestykke sådan ud..

Sygesikring.

Operativ fjernelse pr. tand 150 kr. ialt 750.00

Danmark.

Narkose 800 kr.
Operativ fjernelse pr. tand 400. ialt 2000 kr.

Ialt tilskud på 3550 kr.

Og jeg har givet 3000 kr.

Så har jeg også de 500 til benzinen hjemme....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 08:43

Når du får udleveret regningen fra Tyskland, tager du den med den til offentlige sygesikring, hvor du får en kopi af regningen, påført hvor meget du har fået i tilskud - og husk endelige at få sygesikringen til at sætte deres stempel, så man kan se at det ikke er dig selv der har lavet kopien

Denne kopi sender du til sygeforsikringen "danmark"

Operativ fjernelse refunderes med80% maxkr. 400 pr tand

Og ingen regninger kan refunderes med mere end 100%

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 10:39

# Nordsted1 ... ...

Arrhhh det var jeg nu godt klar over det med de 100 % ... men regnestykket ser da for fedt ud..

Og jeg har givet 410 kr. pr. tand.... så hvis jeg i sidste ende med at give en flad 10ér pr. stk., så har det da været hele oplevelsen værd...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 11:00

Citat
så har det da været hele oplevelsen værd...

Du har sgu en syg form for humor, hvis du syntes det er en fornøjelse at gå til tandlæge

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 11:16

# Nordsted1

Næææ jeg hader det og kan IKKE bedøves med sprøjter.

Så det hedder fuld narkose.

At jeg så der ved siden af slipper med en 10ér pr. tand...x 5...en flad halvtredser...der herhjemme havde det kostet en 7 - 8000 kr., det er squ da REN fornøjelsen...når det nu ikke kunne være anderledes...

Jeg gav 150 Euro for narkosen ca. 1130 kr. og får 800 kr. igen fra Danmark.

Her hjemme ville de have kostet 7000 kr... nu slipper jeg med 330 kr.

Hvis ikke det er REN fornøjelse...så ved jeg ikke..!!!

At jeg så var ved at græde da jeg skulle op på briksen, har jeg så ikke fortalt før nu, men det var jo bare en følelse...og også ganske gratis...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-03-09 11:21

Citat
Hvis ikke det er REN fornøjelse...så ved jeg ikke..!!!

Med de nye tænder ....så kan du tygge suppen igen

Undskyld ku' ikke dy mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 11:22

Dit regnestykke kan jeg godt glæde mig over på dine vegne, men hvor er det dog forkert, at det skal være så dyrt i DK, for det er jo ikke nødvendigt, tror da ikke de tyske tandlæger, sætter til eller er ved at dø af sult

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 11:32

Og Nordsted1

NEJ...det tror jeg heller ikke.

Og dertil kan jeg tilføje, at mange danske tandlæger IKKE er så dygtige som prisen indikerer.

Jeg har fået lavet det rene klamhuggeri flere gange...hos flere forskellige.

Og dertil er danske tandlæger åbenbart et ophøjet folkefærd...mange af dem har utroligt svært ved at holde på personalet...da de enten dikterer eller taler ned til deres klinik assistenter.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 11:41

# piaskov

Faktisk glæder jeg mig til at jeg overhovedet må få suppe igen...for lige nogle dage skal alt være max lunkent...

Ellers KAN gummerne vel også klare at mase et par kød og melboller undervejs....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-03-09 11:49

Citat
Ellers KAN gummerne vel også klare at mase et par kød og melboller undervejs

Godt at se du er positiv.
God weekend fortsat

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 12:02

TAK og I L M piaskov ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 13:36

Og mange af os patienter er for dumme og godtroende.

Jeg har engang selv opsøgt en anden tandlæge for at få tjekket om det min sædvanlige tandlæge havde lavet var OK... det var det, men jeg var selv i tvivl, syntes han "fandt" på

Nu har jeg så været i Sverige et par gange og fået lavet guldkroner, og fortalt til venner og bekendte om besparelsen, nogle der endda står til at skulle have lavet tilsvarende. Meeen ikke om de kan li' at "svigte" deres tandlæge. Man kan da ikke få lavet det i udlandet og så komme tilbage.... sådan noget vrøvl, jeg selv gør det uden betænkeligheder, så længe min tandlæge ikke kan matche prisen i Sverige, tænker jeg på min egen tegnebog-- og nu er kursen go', måske jeg skulle veksle til hvis der kommer en guldkrone mere

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 13:52

# Nordsted1

ET eller andet sted kan jeg måske godt forstår dem....er dem omkring os ikke i en alder hvor vi er opdraget med en vis autoritets tro...???

Og hvis de så samtidig har råd til at betale...

Men så hurtigt tjener jeg altså ikke mine penge.

Og HVIS min nuværende tandlæge laver miner...eller finder på noget som helst...så...!!!!!

Og lige en anden lille historie....nu vi er i gang..

Jeg har lån i min Andelslejlighed...ikke noget svimlende...og synes ellers ham i Spar Nord var en flinker fyr...det er han sikkert stadig...men Spar Nord har jo kastet penge efter Roskilde Bank...og det skulle vi kunder åbenbart være med til at betale....så når Nationalbanken her på det sidste har nedsat renten...har Spar Nord skruet op for renten...!!!!!

Det fik mig ud af starthullerne....og det viser sig så at - ikke hvis...men NÅR jeg om få dage flytter mit lån til Sparekassen Limfjorden...spare jeg i resten af lånets låbetid at betale...hold nu fast....85 x 2700 kr...det er langt på den anden side af 200.000 kr. jeg spare ved at flytte bank....altså alene i renter...

Så DER røg min solidaritet og autoritetstro...

Troede det var løgn indtil jeg havde set det sort på hvidt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-09 14:01

Citat
Så DER røg min solidaritet og autoritetstro

Det kan jeg sgu' godt forstå..........det burde blive indberettiget til banktilsynet, eller hva' det nu hedder....det nærmer sig åger

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-03-09 15:12

Citat
Og HVIS min nuværende tandlæge laver miner...eller finder på noget som helst...så...!!!!!

Er du ikke sød lige at smide et link ind til den tandlæge i Tyskland..................søøøøde

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 15:49

# piaskov

Joo sæføllig...

http://www.tysktand.dk/index.html

Tandlægen selv er dansk talende...mens hendes personale alene taler tysk...men det rager mig...de virker kompetente...og DET er det vigtigste for mig.

Og IKKE for at gøre jer misundelige...men jeg mangler nu ialt 5 tænder oppe og 3 nede...det laver hun til en samlet sum af ca. 10.000 kr., herhjemme var det bedste bud 60.000 kr.

Og piaskov...vil da gerne høre om dine erfaringer om du vælger at bruge denne tandlæge..

Og til sidst skal jeg lige nævne at avmintand.dk ikke kender denne tandlæge... men jeg har hørt flere tale dansk i hendes venteværelse...så ukendt er hun ikke.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 15:55

# Nordsted1

Det er åger...alene af den grund at vi Andelsboligejere er ""stavns""bundet til variable banklån, så KAN og TAGER de hvad de har lyst til, så vi er der

Der er rigtigt mange Andelsbolig ejere der midt sidste sommer fik lån til omkring 5 - 6 %...og de er nu næsten alle på mindst 10 %...og skylder de 1 million...er den husleje stigning da lige til at tage og føle på...

Jeg måtte først på året skrue min indbetaling op med 25 %, alene for at holde trit med renterne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-03-09 17:03

Hej igen har ikke været "på " hele dagen.
Citat
Så har jeg også de 500 til benzinen hjemme
Jamen det lyder da fantastisk

Jeg har indtil videre ikke haft brug for, at bruge mange penge hos tandlægen

Men når den tid kommer, er det helt sikkert, at jeg tager til Sverige eller evt Tyskland. Hvorfor dog betale overpris for (tand)kronen

Håber du snart kan spise lige det du har lyst til igen

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-03-09 18:01

# HelleBirgitte

Så velkommen tilbage...

Arrhhh den med benzin pengene går nok ikke...men alt hvad jeg kan hente klipper da alvorligt dejligt af regningen...

Heller ikke sikkert du er SÅ gammel som mig...

Godt fanget med overpris for (tand)kronen... ... for kursen på danske tandlæger og dem i Tyskland / Sverige tåler ingen sammenligning...

Jeg har da været noget bulet i kystøjet...og jeg er allerede tilbage for fuld styrke....vel undtaget er flæskesvær og hårde skorper... er da øm...men har overhovedet ingen smerter haft...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-03-09 18:33

Held og lykke med hele "ommøbleringen"

Hvor er det godt at høre, det kan gøres smertefrit

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-04-09 20:35

Til dem der er med på tråden endnu...

På min kvittering fra Tyskland på narkosen, havde de alene skrevet bedøvelse...IKKE narkose specifikt, og det gør lige 750 kr. i hvad jeg kan få refunderet fra Danmark.

Sygesikringen giver vist ikke tilskud til narkose.

Så nu er min regning i Tyskland for at blive rettet, og før den kommer tilbage kan jeg ikke begynde at kradse penge ind...hverken HER eller DER...

Fortsat god Påske

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-09 22:19

Tja, sådan er det, dvs det behøver ikke være sådan, du kan godt få din regning refunderet både i sygesikringen og i "danmark" og så komme med en regning for narkosen bagefter

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-05-09 06:08

Til dem der er med endnu....

Jeg fik en finer finer udspecifiseret regning fra Tyskland...og nu har det hele ligget i Sygesikringen siden...

Her forleden var jeg så på Netbank, og så at Aalborg Kommune havde indbetalt 39.91 kr. HVAD... ... indtil jeg kom i tanker om, at beløbet dækkede tilbagebetaling vedr., mit varmeregnskab....

Godt jeg ikke fik røret rykket af telefonen...for så havde de nok fået en lille sviner... ...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-05-09 06:10

Og til piaskov

Har du haft kontaktet klinikken i Tyskland...?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-09 07:49

Hvor længe har din regning været i sygesikringen??

Det lyder til at være en langsom kommune du har, mon ikke du skulle se at få rykket for dine penge, du får jo ikke renter

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-05-09 22:03

Nordsted1

Vel en 3 ugers tid...

Men mon ikke jeg ryger i udbetalings stakken inden sommer ferien...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-09 22:38

Tre uger, det er alt for længe, jeg ville rykke for refusionen hvis det var mig

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-06-09 06:34

Hej med jer.

I er skam ikke glemt....

Men jeg har dælme for travlt til at have fået tjekket op på...men det kommer....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 07:48

Du må ha' for mange penge

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-06-09 06:27

NUUUU....forstår jeg bedre... at jeg ikke lige havde fanget refusionen fra den offentlige sygesikring.... 121 kr..!!!!....

DET kan dælme ikke være rigtigt...

NÅ... men så gik det noget bedre med Danmark, de ville slippe godt 3500 kr., det batter da noget mere.... , men her er jeg også i den dyreste afdeling...