/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stramme skuer
Fra : rasmus9921
Vist : 2558 gange
200 point
Dato : 14-03-09 19:58

hej.
Nu ved jeg ikke om der er en anden kategori der passer bedre til dette spørgsmål, men jeg tager chancen.

jeg er ved at skille en knallertmotor ad, men det er nogle ufatteligt stramme skruer. Jeg har prøvet at smøre dem osv, men det hjælper ikke. Har i nogle tricks til hvad man kan gøre.

På forhånd tak for hjælpen
Rasmus

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 14-03-09 20:14

jeg giver altid et lille slag på skrue trækker inden at begyn med at løse skruerne
pømske

Accepteret svar
Fra : bonito

Modtaget 210 point
Dato : 14-03-09 20:18

Sørg for at bruge en skruetrækker som passer præcist i skruen, den må ikke være for lille, så kan du hjælpe med en svensknøgle, som indstilles så smal at du kan tage på den flade del af skruetrækkeren helt fremme ved skruen.
- det skader heller ikke at følge pømske´s råd om et lille slag på skruetrækkeren inden du begynder.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-09 20:21

Varme kan også hjælpe, en stor loddekolbe på skruen, eller en varmepistol kan tit hjælpe skruen (jeg går ud fra det er bolte?) på gled. Endelig er der også det der hedder en slagskruetrækker, der også kan bruges til bolte med en top, når du slår på den drejer den bolten en lille smule, plejer at virke, og de koster ikke kassen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-03-09 20:40

Det her er altså ikke et område jeg plejer at blande mig i men hvis de gode råd, der er givet ikke er nok, så prøv at købe sådan en dåse hos Shell:

Shell Advance Universal Spray
Multispray "alt i en"

Multispray til vedligeholdelse, pasning og bevaring af motorcykel. Løsner, rengør, smører og beskytter mod korrodering og fugt. Løsner stramme skruer, bolte og andre dele. Glimrende fedtopløsende egenskaber. Giver på grund af de meget effektive antikorrosionsadditiver pålidelig beskyttelse, især under vinterpausen. Også velegnet til at eliminere tændingsproblemer på grund af fugtige tændrør, kabler osv. Spraydåse med miljøvenligt drivmiddel.

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=dk-da&FC2=/dk-da/html/iwgen/leftnavs/zzz_lhn3_5_1.html&FC3=/dk-da/html/iwgen/shell_for_motorists/motorcycles/advance/product_range/products_care_ga_2101.html

Kommentar
Fra : rasmus9921

Dato : 14-03-09 21:29

hej, og tak for de gode svar.

med hensyn til det med varmen er der en anden ting man kan gøre med det, da jeg hverkan har varmepistol eller loddekolbe

Godkendelse af svar
Fra : rasmus9921

Dato : 14-03-09 21:31

Tak for svaret bonito.

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 15-03-09 20:21

Selvtak Rasmus - jeg håber det lykkedes for dig at få dem løsnet.