/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Relæ Hyundai h1 fra 98.
Fra : Caam2
Vist : 1090 gange
200 point
Dato : 14-03-09 19:30

Hvor sidder relæet til fjernjyset lige...
Intet fjernlys mere, men kan ikke finde relæet. Der er intet vist i bogen.....

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 14-03-09 19:45

hvis det korte lys virker, burde du kunne høre dig frem til relæet, da det sædvanligvis skifter mellem kort og langt lys. En mulighed er også en sikring der er gået.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 14-03-09 19:47

sikringerne fejler intet...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-03-09 19:53

jeg vil ikke skrive under på, at du ikke har relæ i din junta-bil.
Men det er IKKE almindeligt at der sidder relæer i lyskredsløbet på standard biler i den prisklasse vi dødelige normalt kan betale.

Prøv at følge ledningen tilbage fra pæresoklen og sé hvor du ender.

Jeg ville gætte på, at det kan være din lys omskifter der er brændt ud i kontakten.
Evt. kan der være korrosion i bunden af din sikringsholder.

PS : du har da tjekket pærerne ?
(jo - det sker faktisk at de begge 2 svigter samtidigt - specielt i soklen)

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 14-03-09 20:28

På de første modeller sad der et lille relæ ude i motorrummet, hvor styreledningen tærede.
Samme problem som med Mitsu Galant (tror det er en franskmand der har lavet det)

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 14-03-09 21:16

Oven På accumolator sidder et par relaets jeg mener 4 st , jeg ved ikke om det har med lys at gøre ,du kan jo prøve .
pømske

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 14-03-09 22:37

Pærerne er okay.
Enten er det et relæ ellers er det omskifteren i ratstammen der er kaput...
Sådan en lorte bil....

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 15-03-09 14:04

det er et af de letteste fejl at finde, men ska khave forstand på det man laver. det nytter ikke at
gætte sig frem, ledningen til terminalen til det store lys på pæren fører lige tibage til det relæ du søger. med vh <<<<<<<<<<<k.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 15-03-09 15:14

kogalejy

Lyder utrolig nemt.
Har du nogensinde prøvet at følge en ledning 20 cm efter forbruger, så vil du opdage at den er tapet kraftigt ind, og strippet de mest mærkelige steder, som kun japserne kan finde på.

Stik under ratstamme kan give dårlig forbindelse, men tror stadig det er omskifter eller relæ, alt efter om det er + / - styring

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 15-03-09 22:01

Der er intet relæ i den lorte bil...
Problemet er kontakten i ratstammen, den er defekt......
Der er intet relæ, men kun 2 sikringer på 15 amp...
Sådan en lorte bil, godt den skal skrottes når afgiften stiger...

Ingen rigtig svar, så hvem vil have de 200 point...?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-03-09 22:14

Jeg vil ikke gøre krav på point.

men give et lille staldtip, som måske kan spare dig for nogle hunde :
prøv om du kan få liv i kontakten ved at motionere den godt og pille sikringerne ud, så den ikke brænder igen med det samme.

Nu forbinder du ledningen fra kontakten til spolen på et relæ, og lader relækontakten styre den kraftige strøm til pærerne.
Meget ofte kan en brændt kontakt sagtens arbejde med den svage relæspole strøm på ca. 0,1Amp, hvilket jo er væsentlig mindre end de ca. 8,5Amp ud til begge pærer total.

Et almindeligt arbejdsrelæ koster ca. en 50,- de sædvanlige steder Tanten, Biltema osv., og det er nemt at montere op. husk at der skal være en hængesikring i plusledningen til relæets arbejds kontakt.
Den skal sidde så tæt på batteriet som muligt, så din syns mekaniker kan se den.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 17-03-09 19:09

Citat
Et almindeligt arbejdsrelæ koster ca. en 50,- de sædvanlige steder Tanten, Biltema osv., og det er nemt at montere op. husk at der skal være en hængesikring i plusledningen til relæets arbejds kontakt.
Den skal sidde så tæt på batteriet som muligt, så din syns mekaniker kan se den.

Helt ærligt beestone, tippet bør kun bruges af mek, vi snakker om lys og hvis kontakten går i udu, uden formodstand, så er der konstant fjernlys.

Bør ikke bruges uden viden om klemme "30, 85, 86, 87"