/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Efterløn, brugerbetaling m.m.
Fra : KMH1990
Vist : 636 gange
20 point
Dato : 14-03-09 18:45

Skal vi sænke skatten på arbejde?

Skal vi afskaffe efterlønnen?

Skal vi indføre brugerbetaling på lægebesøg og hjemmehjælp?

Skal vi forkorte dagpengeperioden?

Skal vi indtægtsregulere de offentlige ydelser?

Disse spørgsmål skal ses i al almindelighed, men også generelt i forhold til Danmarks rolle i globaliseringen?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-03-09 19:04

øh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-09 19:13

5 gange ja

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-03-09 19:20

1. nej
2. nej
3. nej
4. nej
5. nej

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-03-09 19:22

Skal vi sænke skatten på arbejde? JA

Skal vi afskaffe efterlønnen? NEJ... lad dem der ønsker at komme hjem, gøre det, så er der arbejde til andre

Skal vi indføre brugerbetaling på lægebesøg og hjemmehjælp? NEJ.. de fattige vil ikke få råd til læge eller hjemmehjælp

Skal vi forkorte dagpengeperioden? NEJ.... til hvilket alternativ, nu mange bliver arbejdsløse??

Skal vi indtægtsregulere de offentlige ydelser? Skal de fattige så have en dårligere behandling?

Nu har jeg et par gange skrevet - fattige - det er med fuldt overlæg, for vi har fattige i DK

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-03-09 19:30

5 gange NEJ

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 20 point
Dato : 14-03-09 20:05

Skal vi sænke skatten på arbejde? Ja, bestemt.

Skal vi afskaffe efterlønnen? Ikke 100%

Skal vi indføre brugerbetaling på lægebesøg og hjemmehjælp? Nej.

Skal vi forkorte dagpengeperioden? Nej

Skal vi indtægtsregulere de offentlige ydelser? Ikke udover hvad de er i dag

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-09 20:08

Skal vi sænke skatten på arbejde? Hvad er det så vi hver for sig selv skal betale for at sænke "skatten". Hver gang en eller anden CEOPS-type snakker om at sænke skatten til USA-niveau glemmer de at fortælle, hvad vi så selv skal betale, fx sundhedsudgifter, uddannelse (ud over skoleniveau mv.)

Skal vi afskaffe efterlønnen? Måske for de yngre generationer, der som regel er omnkring eller over de 20 før de begynder at arbejde, i forhold til dem der går på efterløn i dag, der ofte har arbejdet 50 år før de får efterløn. Men det er jo allerede aftalt, at efterløns-og pensionsalder reguleres i takt med den øgede levetid, og med kraftige incitameneter for i det hele taget at gå senere på efterløn end de 60, snart 62 som er det tidligste.

Skal vi indføre brugerbetaling på lægebesøg og hjemmehjælp? Nej, der rige vil sikkert være lykkelige over skattelettelsen, og vil i øvrigt nok få det betalt af den fradragsberettigede sundhedsforsikring, og en død fattig er en god fattig, men er det det samfund vi ønsker?

Skal vi forkorte dagpengeperioden? Nej, medmindre regeringen vil udstede en jobgaranti til alle!

Skal vi indtægtsregulere de offentlige ydelser? Langt de fleste offentlige ydelser er indtægtsreguleret i forvejen, med det resultat at den effektive "marginalskat" er højest for de laveste indtægter, der modregnes fx 30 % af indkomsten i socialhjælp, der modregnes i friplads i daginstitutioner, der modregnes i boligsikring, så de fattigste får 8 kr i lommen for hver 100 kr de tjenes ekstra (fra Skar, arbejde og lighed, som Rockwool-fonde udgav for 4-5 år siden), mens CEOPS-fjolserne klynker over de højtlønnedes i dag 63%.

Disse spørgsmål skal ses i al almindelighed, men også generelt i forhold til Danmarks rolle i globaliseringen? I en globaliseringssammenhæng er Dk's store problem, at næsten alle andre lande har et optjeningsbaseret system, dvs. at for at få div. ydelser skal du have arbejdet og derved fået sat penge ind på din "sociale" konto, mens vi (i princippet) har et rettighesbaseret system, hvor det ikke (med en masse undtagelser indført af den nuværende regering) er din sociale situation der bestemmer de ydelser du kan få. Det er da et reelt problem, at du i Dk kan får betalt din uddannelse, have fået SU imens, og dagen efter eksamen kan flytte til et land hvor indbyggerne selv har skullet betale for deres uddannelse, hvorfor "præmien" for at tage en uddannelse selvfølgelig er højere og skatten lavere. I betragtning af, at flyvevåbnet har klausluer, der gør, at hvis du har fået pilotuddannelse gratis skal du betale prisen for uddannnelse tilbage hvis du smutter til privat ansøttelse skulle man tro problemet kunne løses, men det er nok ikke helt så enkelt, når der ikke er tale om et kontraktforhold, men det kunne der måske blive???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-09 20:13

Pyh-ha, udover en forfærdelig masse stavefejl som vist ikke er meningsforstyrrende i større omfang, skal jeg undskylde et helt forkert "ikke" som sidste ord i fjerde linie i sidste afsnit, det skulle ikke have været der, vores særkende er netop, at det er din sociale situation, der afgør hvilke ydelser du kan få

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-03-09 20:33

At sænke skatten på arbejde behøver ikke at betyde at vi skal have lavere samlet skattetryk, man kunne beskatte andre områder.
Jeg går ikke ind for mindre samlet skat og/eller større brugerbetaling, men på at vi flytter skatten til f.eks. grønne afgifter, til gavn for miljøet, og til de arbejdsfrie indtægter, som kursstigninger og ejendomsværdi prisstigninger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-09 20:45

> Bertelbrander

Helt enig, men i forhold til globalisering tror jeg det mest handler om det samlede skattetryk for såvel danskerne som for de udlændinge, der måtte overveje at flytte hertil. Men som man har kunnet læse så sent som i dag, handler det ikke kun om skat, men om mulighed for at få sine børn i internationale skoler her, og om mulighederne for at få en omgangskreds for familien her.

Godkendelse af svar
Fra : KMH1990

Dato : 14-03-09 21:31

Tak til jer alle!