/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gearskift
Fra : JRC
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 14-03-09 15:26

Hejsa

Jeg har set flere som skifter gear sådan her: 1, 2, 4, 6 eller 1, 3, 5. Har så spurgt nogle stykker om det er sundt for bilen nogle siger det ikke betyder noget andre siger det ikke er godt. Hvad skal jeg tro på?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 14-03-09 15:42

Det betyder ikke noget, bare den ikke sejtrækker for meget når du skifter

(tidl. mekaniker)

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 14-03-09 16:14

Kør i det gear der passer til forholdene/belastningen. I en lastbil springer man også gear over.
Hvis man startede i 1 og så op til f.eks. 12 gear ville det blive noget underlig kørsel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 16:17

I biler med 5 eller 6 freadgear, kan man ofte spring et over. Det afhænger af forholdene, som f.eks hvor meget læs der er på og om det går op ad bakke.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-03-09 16:17

Det betyder intet, men sparer lidt slidtage på koblingen.
Jeg køre tit i turistbus 2,4,6,7,8 lidt afhængig om bussen er tom eller fyldt og om man kører i Østrig eller i det flade Danmark.

hawaii7

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-03-09 16:17

Bilen har bedst af at køre i sit arbejdsområde hvad angår omdrejninger og det kan du se i din instruktionsbog hvad det ideele område er. Det nytter jo ikke noget at springe et gear over og du så ryger ned på 1000 eller 1500 omdrejninger, du skal sikert op på 2000 omdrejninger, men kører du friskt til kan det da lade sig gøre.

Godkendelse af svar
Fra : JRC

Dato : 14-03-09 16:19

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 14-03-09 16:31

Starter for det meste i 2 gear, i mine biler. Er afslappende og sommetider sjovt når knægtene bagved sakker bagud grundet gearskifte.