/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
BD-60 og klasse 1 ??
Fra : ljtma
Vist : 2717 gange
120 point
Dato : 14-03-09 11:21

Hej. Jeg skal ha lavet et gammelt fritidshus så ydervæg og tag bliver BD-60 og klasse 1.
Jeg havde tænkt mig at bruge X-finer til væggene og de der stålplader til tag Det ville være en nem og billig løsning, men det er vist ikke det der BD-60 klasse 1 - eller hva ?? - taget er nu tagpap (gammelt og utæt) og det der skal ovenpå må ikke være særlig tungt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 13:55

Tror du ikke der er noget du har misforstået.

Hvor mange etager er det fritidshus?

Der er normalt ingen krav om at tage skal være BD-60.

Er det bærende konstrukion eller isolering, du tænker på?

I fritidshuse - som enfamiliehuse- vil kravet til indvendig beklædning normalt kun være klasse 2.

Kun som kompensation for at huset ligger for tæt på skel kunne man tænke sig at de krav du kommer med kunne være relevante.

Tagpap og/eller ståplade kan , afhængig af underlaget, være klasseT, hvilket er det normale krav for huse mellem 2,5 og 10m fra skel eller vejmidte.

ydervæg Bd-60 laver du med træskellet, mineraluld og gippsplade på de sider der kal være klasse 1. Der er også flere andre måder.

Tage - udvendig beklædning klassificeres dog pæ anden måde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 13:56

Se bort fra sidste linie, som kom med ved en fejl.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 14-03-09 17:00

Prøv at se på: www.bolius.dk
Der finder du næsten alt om byggeri!

Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 14-03-09 17:11

Hej transor. Nå jeg havde lige fået skrevet en hel smøre, men så vupti var det hele væk...
Starter igen *s*
Det er på 1 etage og ligger under 1m fra naboskel. Det burde rives ned, men gør jeg det så får jeg vist aldrig lov til at bygge det op igen. Derfor tar jeg det i omvendt rækkefølge.... Sætter nyt op helt op udvendigt langs nuværende ydervæg --- og efterhånden piller jeg det gamle ned. Det jeg sætter op skal så helst være "efter bogen" ... og hvor ville det være meget nemmere hvis X-finer og stål- tagplader var gode nok - altså BD-60 og klasse 1 som det skal være for at være lovligt. Er det mon på ydervæggen eller indervæggen man mener når der står det skal være BD-60 ??

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 14-03-09 17:25

Hvis du klikker ind på: www.bolius.dk og i søgefeltet øverst oppe til højre skriver BD 60 - så kommer der 8 emner frem. Hvis du klikker på det nederste: Bolius - love og regler om byggematr., så tror jeg er står alt du behøver at vide om emnet!
Hjælper gerne igen!

Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 18:24

Inden du kommer for langt skal du hellere snakke med din komune og få en skriftlig aftale / byggesagsbehandling.
når huset eksisterer lovligt kan man ikke lige pludsellig sætte krav til beliggenhed, vægge eller tag.
Heller ikke hvis du sætter det istand.

Men hvis der er væsentlige ændringer, så skal der en byggetilladelse til. Der kan man sætte nye krav. I hvilken grad man gør det er meget forskelligt fra kommune til kommune.

Væsentlige ændringer er principielle ændringer af konstruktioner, eller udvidelse af arale og eller indretning.

Hvis du er tættere end 2,5 m fra naboskel med et egentlig hus ( ikke bare udhus/carport) vil det normalt ikke tillades eller kravet vil være BS-120 brandmur.
Derfor skal du aftale bd-60 løsningen med kommunen, for ikke at spilde arbejde og materialer.

BD -60 kan handle om tre ting.

Gennembrænding - kaldes også integritet
bæreevne
isolering , så der ikke antændes på den anden sise på grund af varmegennemgang.

For tagets vedkommende menes der normalt kun bæreevne, når man siger BD-tag 60.
´
Væggen skal hvis den bærer tafget både have bæreevne integritet og isolering.
Det er normalt isoleringen der er sværes at opnå.
En træstolpevæg med mineraluld og udvendig gips eller stålplade vil formentlig kunne opfylde, det du ønsker. Men er det nok ???, spørg kommunen.

Dimensioner afhænger af tagets vægt. isoleringstykkelse kan du se i mineraluldsfabrikkernes brandanvisninger . Husk fastholdelse med ståltråd eller på anden måde. Stålpplade løsningen må ikke være i kontakt med træ, hvis det skal være klasse 1.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 18:25

Undskyld alle slåfejlene. GDu kan vel forstå meningen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 18:40

Jeg har set på den Bolius side. Der står selvfølgelig meget rigtigt men også lidt forkert. Men det værste er at det giver sig ud for at være den hele sandhed, men mangler en hel masse.

Eksempelvis skriver de at det gamle danske system har to brandklasser, Bs og Bd . Men der er også klasse A , klase B klasse T klasse G , klasse 1 og klasse 2, for uden ert par specialiteter mere.

Bolius er langt fra sandheden.

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 15-03-09 15:34

Tak for alle svarene. Jeg hører nok efter hvad du siger, transor - det er nok både det klogeste og nemmeste. Fedt nok det der med at man må reparere og vedligeholde eksisterende.