/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista - harddisk/Partition
Fra : McBobo
Vist : 670 gange
100 point
Dato : 13-03-09 22:21

Hej

Hjælp til 3 styresystemer på en computer? Hvordan..... trin for trin

Jeg er ny bruger af Vista og mit kendskab ligger heldt klart i Windows XP....
Nu er der så installeret Vista 64 bit på min nye computer, men kunne godt tænke mig at installere flere styresystemer på computeren.... eksempel Windows XP + Mac

Det skulle så ende op med når computer starter, at man selv kan vælge hvilke styresystem man vil køre... (Vista - Windows XP -Mac)
Men hvordan gør man?

På computeren er der installeret en stor harddisk på 1000.GB, som så skal deles i en 2 ny Partitioner, hvor Windows XP og Mac skal ligge.... Nu er så spørgsmåler, hvordan man gør det?

I Windows XP kunne man installerer software programmet Norton Partition Magic 8 og herefter lave lige så mange Partition man havde løst til....

Men hvordan forgår det i Vista (64 bit)

Accepteret svar
Fra : jangchr

Modtaget 110 point
Dato : 13-03-09 22:26

Det er ikke så lang tid siden jeg svarede på samme spørgsmål

Med Vista behøver du ikke at bruge andre værktøjer, det er indbygget

Kontrolpanel / Administration / Computeradministration / Diskhåndtering.
Højreklik på C: drevet og vælg 'Formindsk'.
Opret en ny partition på den frigjorte plads

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-03-09 22:26

Du skal have 3 partitioner eller 3 harddiske for at det kan lade sig gøre. Så installerer du hvert styresystem på en særskilt partition. De finder såmænd selv ud af det. Og maskinen laver selv en liste hvor du i opstarten skal vælge hvilket styresystem du vil starte på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-03-09 22:27

Glemte at skrive at i Vista ligger det at det selv kan lave partitioner.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-09 22:55

Du vil sikkert få problemer med at få Mac på, begynd med en Mac og installer så Vista og XP på den: http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/family/imac?mco=MTI2OTk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-03-09 19:11

Jeg er meget sikker på at hvis du vil have 2 partitioner eller flere på samme harddisk med hvert sit styresystem, vil det være det mest rigtige at indstallere XP først og herefter Vista - så får du valgmuligheden ved opstart om hvilket styresystem du vil starte og det vil køre uden problemer.

Hvis du bruger 2 eller flere harddiske med hvert sit styresystem så skal du i bios og vælge hvilken harddisk du vil boote fra.

Da jeg indstallerede 3 styresystemer på hver sin partition på samme harddisk så startede jeg med XP det næste var så Vista og sidst indstallerede jeg Windows 7 og jeg har ingen problemer på den harddisk med de 3 systemer.

Om mac kan køre på samme harddisk ved jeg ikke, men det kan da afprøves og jeg tror ikke det ødelægger noget når det bliver indstalleret på sin egen partition, bare det kan indstalleres på en partition der er formateret som ntfs.

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 17-03-09 22:21

Tak for svaret jangchr.