/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Gateway!
Fra : olarsen
Vist : 455 gange
100 point
Dato : 13-03-09 18:18

Vi har her i husstanden 3 PC'er som kører på samme router. Hvis jeg tænder for min PC og surfer på nettet starter der en gateway, hvis jeg lukke den ned, deaktiverer den, kan jeg ikke komme på nettet, men det kan de to andre heller ikke? Hvis de to andre kører på internettet og min PC ikke er tændt er der ingen problemer, men hvis jeg så 'går på nettet' og gateway'en starter op, sker det samme igen, hvis jeg så deaktiverer gateway'en. Håber at jeg har udtrykt mig klart og utvetydigt
1) Hvorfor starter gatewayen?
2) Hvorfor kan jeg ikke lukker den ned uden at det går ud over de andre på LAN'et
3) Hvordan er det overhovedet opstået at gateway'en er konfigureret og starter? (Det skal her lige nævnes at jeg har overtaget PC'en efter min kone, som ikke har lagt mærke til dette 'fænomen')

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 13-03-09 18:27

Gatewayen er Windows der finder routeren. Routeren er jo en gateway, også til de andre maskiner, så derfor bliver de også påvirket når du deaktiverer den. Det samme vil ske, hvis den bliver deaktiveret på de andre maskiner. Så intet unormalt

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 13-03-09 18:31

Så har jeg ikke forklaret det tydeligt nok alligevel.
Altså forfra. Den gateway jeg omtaler starter op på min PC, altså som om jeg ingen router havde, så alle andre brugere kører igennem min PC.!

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 110 point
Dato : 13-03-09 18:39

Hmm, eller også har jeg ikke forklaret det godt nok

Som sagt, så er gatewayen routeren, der bliver registreret af Windows. Den Gateway kan du se på alle tre maskiner, hvis de er på nettet. Routeren har sin egen ipadresse, som alle tre maskiner deler, når de er forbundet til den. Hvis du deaktiverer gatewayen, så lukker du også for den fælles ipadresse, og dermed blokerer du også nettet for de andre.

Så de andre kører ikke igennem din maskine.

Håber det forklarer det bedre

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 13-03-09 18:46

Nu begynder det at lysne. Jeg tjekkede lige min kones nye PC, forskellen på hendes og min er at der ikke er 'flueben' i egenskaberne for 'Internetforbindelse', troede lige at det kun var mig som var gateway. Så tak for forklaringen!

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 13-03-09 18:52

Ja, nogle gange er der kun et flueben til forskel

Selv tak.