/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fartbøde - foto - klip
Fra : peteraaaa
Vist : 6659 gange
40 point
Dato : 13-03-09 11:39

Hej,
Jeg kender en der blev blitzet til at køre 81 hvor man måtte køre 60. Dvs. det udløser 1500 kr i bøde og et klip i kørekortet. Personen kørte i en bil hun ikke var ejer af.

Bilejeren har nu fået tilsendt anmodning om at oplyse fører på bilen. Hvilket vedkommende ikke svarede på og troede så at de ville sende bødeforlæg, det har de ikke gjort.

Kan det ikke lade sig gøre at undgå at få klippet ved at undlade at oplyse hvem der var fører i bilen og kun betale bøden. Det mener vi at have fået at vide engang, men hvordan gør man i praksis?

Nogen der har tips?

Der står et væddemål på spil om det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-09 11:44

Bare vent. Når politiet engang kommer til sagen , kan man håbe på at den er forældet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-03-09 12:27

Læs denne artikel

http://www.jv.dk/artikel/567781

Jeg håber da at det bliver ændret, så det kommer til at koste mere, hvis man tilbageholder oplysningerne. Fartbillister er skyld i mange ulykker.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 13-03-09 12:51

Selfølgelig kan du undlade at fortælle ordensmagten hvem der var fører af bilen...men så hænger du selv på regningen og klippet!!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-09 13:37

Kære sp4nker

Hvor ved du det fra.
For det strider mod al anden princip i dansk ret.
Hvis man ikke kan fastslå indentiteten af en forbryder kan man da ikke bare dømme ham som burde vide det, men intet siger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-09 13:46

Nu har jeg så selv fået en fartbøde efter at blive "blitzet" i en bil der ikke var min egen.

Der sendes en skrivelse til ejeren af bilen, vedlagt foto og andre oplysninger om sted, hastighed o.s.v., og ejeren skal så vedkende bøden såfremt det er vedkommende selv der har kørt, og hvis det er en anden, skal ejeren oplyse hvem der var fører af bilen.

Hvis ejeren nægter dette, kan han/hun straffes for at tilbageholde oplysningerne, enten med bøde eller hæftestraf (tror der stod i op til ½ år) på skrivelsen der kom sammen med fotoet.

Når der så er givet besked hvem der var fører af bilen sendes der så et bødeforlæg og såfremt overtrædelsen medfører klip i kørekortet, effektueres det også

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-09 13:47

Ups, glemte spørgsmålet:

Citat
Der står et væddemål på spil om det kan lade sig gøre.

Så nej, det kan kun lade sig gøre såfremt ejeren er villig til at tage en spjældtur for at undlade at fortælle hvem der kørte bilen

Kommentar
Fra : peteraaaa

Dato : 13-03-09 14:21

Dova dit indlæg strider imod artiklen ANS linker til.

Hvem har ret?

Jeg håber på ANS, men vil gerne vide det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-03-09 14:45

Dova har ret.
Jeg er selv lige blevet blitzet og det var i fruens bil, derfor får hun det hele tilsendt, og der i står nøjagtigt som dova fortæller.
Så om den bliver effektueret eller ej er jo svært at svare på, men spørgsmålet gik jo heller ikke på det.

Min bøde blev 1000 for at køre 66km/t hvor jeg måtte køre 50km/t. derfra trækkes så de 3 km/t til at korrigere for fejlvisning. Ergo blev min takst 63 km/t hvilket er lig med 26% og derudaf så 1000 kr. Hvis man kører over 30% for stærkt er det et klip i kortet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-09 15:27

Citat
Hvilket vedkommende ikke svarede på og troede så at de ville sende bødeforlæg, det har de ikke gjort.

Klart nok de ikke har sendt et bødeforlæg, for de kan ikke udstede en bøde til en de ikke ved hvem er....men det næste der så sker er, at bilejeren en dag får en tilsigelse til at møde i retten, sigtet for at tilbageholde oplysningerne, og hvis vedkommende fortsat nægter, idømmes Han/hun en bøde eller hæftestraf...og bøden kan man godt påregne er betydeligt større end fartbødens størrelse

Og dertil kommer så sagsomkostningerne, da det er taberen der skal betale dem...

Så man skal "holde meget af" den person der kørte, for at være villig til sådan en tur gennem retsmaskineriet

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 40 point
Dato : 13-03-09 16:02

du har ikke pligt til at udtale dig og derfor vil politiet sigte dig hvis du ikke vil fortælle hvem der har før køretøjet på det givende tidspunkt. denne bøde er på 500 kr.
hvis de herefter kan finde ud af hvem det er på billedet for personen en bøde på 1500 kr og 1 klip.
men du er og kan være meget svært at finde frem til den på billedet og det ender derfor sikkert med at du får en bøde på 500 og så bliver sagen "gemt" lukket da der vil koste alt for meget at finde frem til denne person der har kørt køretøjet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-03-09 17:04

rotw, taler du af erfaring

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 13-03-09 19:23

som totw skriver koster det 500 kr pr gang man ikke vil/kan oplyse hvem der har ført bilen, da mit firma kørte inden krisen havde jeg 11 biler og har fået 7 bøder a 500 kr så det er ikke noget der bliver doblet op,

per

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-03-09 23:34

Ærlighed varer længst..du kan ligeså godt melde ud..min søn kørte også for stærkt i min bil og der stod også at jeg skulle oplyse hvem der førte bilen..Jeg fandt ingen smutveje

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 25-03-09 23:57

mangorossa

smutvejen, er hvis du vil lad være med at oplyse hvem der havde lånt bilen og modtag en bøde på 500.-

per

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-09 00:02

Det frem går jo af artiklen at 500 kr er standardbødetaksten for ikke at opgive hvem føreren er.

når man skriver om hæftestraf og meget mere er det kun for at skræmme folk, ved at angive strafferammen. Men det er jo normalt ikke den der vil komme til anvendelse i så simpel en sag.

Moral eller ej- man kan undgå klippet ved ikke at oplyse hvem der kørte bilen.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-03-09 00:05

bibsamie, ja, nu fik min søn en bøde på 1000,-kr og jeg vil ikke gøre mig selv til kriminel for 500 kr.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-03-09 00:52

mangorossa

jeg mener ikke spørgsmålet gik ud på at være kriminel eller ej, men om det kunne lade sig gøre at slippe, ved nærmere eftertanke er det kanske kun for erhvervsbiler (som mig ) det kan lade sig gøre for,???

dbh

Per

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-09 03:00

nej loven gælder alle private som erhverv du har ikke pligt til det og derfor vil man blive sigtet og når du bliver sigtet har du ret til ikke at udtale dig det koster så en bøde på 500 kr.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-03-09 09:44

500 kr. i bøde er taksten for ikke at oplyse, hvem der har kørt bilen i "gerningsøjeblikket". Prøv det og I bliver overbevist!

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-05-09 22:52

Faldt lige over dette indlæg.
Er der ikke bestemte regler hvis det er et familiemedlem, hvis man bliver spurgt om oplysninger?

Mvh
CiViC

Godkendelse af svar
Fra : peteraaaa

Dato : 14-05-09 10:41

Tak for svaret rotw.

I øvrigt sød Rotte du har - jeg har selv en Rottpige, men de er nu altså også søde som unghunde.
mvh
Per