/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lim af gulv
Fra : havhus
Vist : 10385 gange
50 point
Dato : 13-03-09 10:16

hvordan får man lim af et trægulv ? er sat fast med tape og rester af guvtæppe sidder på gulvet .
mvh
havhus

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 13-03-09 10:18

Knofedt .......... d.v.s. en god skraber efterfuldt af sandpapir.

Kommentar
Fra : elli58

Dato : 13-03-09 10:21

du kan evt. bruge en bred spartel og skraber det af - eller det lyder mærkeligt men et skubbejern til haven kan også bruges hvis der sidder mange træpperester.

Håber ikke at træet er for blødt, for så kommer der måske mærke:
)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-03-09 10:22

Lim fra tæppetape fjernes med en klud vædet med rigelig med Borup Rense Benzin. Hold kluden på limresterne og gnid med små cirkelbevægelser, så benzinen får tid til at trænge ind og opløse limen. Det tager normalt kun nogle få sekunder (10-20). Skulle du have spørgsmål til ovenstående er du naturligvis meget velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen
BORUP KEMI I/S
Sander Voss
svj@borup-kemi.dk
http://www.gode-raad.dk/debat/viewtopic.php?p=9276

P.S Husk god udluftning!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-09 11:49

Den med benzin virker sikkert, men er alt for farlig. Hvis du ikke har dør til det fri , eller vindue helt ned til gulvet i rummet, kan du ikke ved naturlig ventillation fjerne de tunge benzindampe effektivt nok.
Jeg har set eksploderede huse på den bekostning.
Brug i stedet terpentin og evt åndedrætsbeskyttelse. Terpentin er ikke eksplosionsfarligt ved alm. rumtemperatur.

Kommentar
Fra : sissebruel

Dato : 13-03-09 11:57

Med hensyn til rensebenzin: Hvis der sidder meget lim, kan du risikere at "tvære" limen rundt i større kager i stedet for at fjerne den. Fjern derfor først så meget lim som du kan ved at skrabe. Meget gammel lim er næsten "forstøvet" og nem at få af. Jeg brugte en skraber fra byggemarkedet (de billige i forskellige bredder) + skraberen til vores keramiske kogeplader: Hvis den er for skarp, så skrab med lille vinkel - altså modsat hvad du plejer når du skraber komfur...

Tør til sidst efter med terpentin. Husk at sætte god musik på - sådanne tæpperester kan godt løbe op i nogle meter... :)

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-03-09 13:11

normalt er det ikke et problem at få af
ellers opløs limen med lampeolie ( brug endelig ikke benzin som nævnt , det ødelægger gulvet )
er det lakeret gulv kan du godt lade olien virke et stykke tid , er det oliebehandlet , må lampeolien ikke side på for længe af gangen

MVH
Gulvmontøren