/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tændingsrækkefølge Ford Capri
Fra : linux-man
Vist : 5089 gange
500 point
Dato : 13-03-09 00:38

Hej

Jeg har et spørgsmål til en 2,4 liters V6 Capri motor.

Hvad er tændingsrækkefølgen på sådan en fætter?

Og evt. også gerne info om der sker skade når takthjulene er gået? Bukker den nogen ventiler, eller er det bare at montere nye takthjul, tandrem og nye kileremme.

På forhånd tak. Sidder p.t. i en superlækker sølvfarvet Granada som snart skal ud & rulle.

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 500 point
Dato : 13-03-09 03:23

Jeg kan ikke finde 2,4 motor,men 2.3 og 2.8 findes.

2.3 har type YYR/YYE/YYN

2.8 har type PRN

Fælles er tændingsrækkefølge 1-4-2-5-3-6

? vedr. takthjul kan jeg ikke svare på.

Mvh. muldvarp1

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-09 08:13

Citat
Og evt. også gerne info om der sker skade når takthjulene er gået? Bukker den nogen ventiler, eller er det bare at montere nye takthjul, tandrem og nye kileremme.

Skade på takthjul ved at tandremmen springer eller ryger af, plejer desværre at betyde en smadret motor...med bøjede ventiler/styr, ødelagt top, og nogen gange det der er værre.
Der er kun nogen få modeller, b.a. Opel, der kører med et system med nogen "tappe" der knækker og giver plads.

Men nu skriver du en 2,4 liters Caprimotor......tror du ikke det er den motor der oprindeligt ligger i Granadaen... tror ikke det er den samme som Caprimotoren

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 13-03-09 11:22

Capri passer motor med bla, Taunus, granada. 2,0 2,3=2293cm³ samt 2,6=2550cm³ - 2,8 - 3,0
Mener kun der er fare for ventilbuk på 2,6 RS

Alle er kædetrukket.

Der er findes 2,4 ARC/ARD motorer til Granada/Scorpio 1986-94

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 13-03-09 13:37

Hvad mener du med at takthjulet "er gået" ?

Hvis takthjulene er slidte, får du lidt problemer med ujævn motorgang, og en anelse nedsat ydelse, pga den forskudte ventil timing under belastning af takthjulet.
Men kæden skal hoppe mindst et par tænder før der er reel risiko for kærlige ventil/stempel kys.

Som nævnt af andre kyndige Ford motor kendere længere oppe, er det åbenbart slet ikke noget problem på den motortype du har.

Godkendelse af svar
Fra : linux-man

Dato : 13-03-09 19:26

Tak for svaret muldvarp1, og tak til jer andre også.

Ville ønske jeg kunne give point til flere. Laver lige tråde til point for god besvarelse til jer.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 13-03-09 19:33

Velbekomme.

Det er bare kræs med så´n en 6 benet,havde selv en Taunus 2.0 for en del år siden.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-03-09 23:15

Citat
Ville ønske jeg kunne give point til flere. Laver lige tråde til point for god besvarelse til jer.

Det bliver man i godt humør af at se