/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Fejning i Marts
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 1760 gange
100 point
Dato : 12-03-09 15:50

Hej med jer

Hvornår begynder råbukken at feje, kan det passe der allerede kan opserveres fejninger her i denne måned.
E.Montanus

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-03-09 15:59

Jeg har da set en med forklæde og gulvskrubbe allerede.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-03-09 16:23

Citat
Jeg har da set en med forklæde og gulvskrubbe allerede

og en ordenligt kost

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-03-09 16:47

Hvis det drejer sig om snefejning må de da gerne tage noget af den faldende sne på vores veje og fortove i dag.

Så sparer vi kommunaludgifter

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-09 17:26

He, he. Fine kommentarer.
Råbukkens adfærd, altså det at den "fejer", sker hele året rundt, idet den derved spreder sin duft på de grene eller træer den fejer op af.
Når bukken går i "bast", det sker når vinteren stunder til, så skal bukken jo af med "basten" engang i maj (senest omkring 20. maj) - og det er jo det forhold spørgsmålet gælder.
Jeg har observeret store forskelle på hvornår bukken "går i bast". I 2007, den 18. december, så jeg en buk, som endnu ikke var gået i bast. Det var en flot seksender (2x3 sprosser(takker) altså 3 "takker" på hver "stang").
Jeg har også set bukke uden bast i april.
Men altså: Først i april kommer der gang i fejningen - for alvor. Du kan se disse afskrabninger på små træer, som desværre får svært ved at overleve, fordi barken skrælles af.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-03-09 17:27

Og ja, du kan have set nye fejninger, fordi bukkende så småt kan tænkes at begynde allerede nu - pga. den milde vinter.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 12-03-09 18:37

Kære alle

Som Tonganeser så er det fine kommentarer der har være i spil, så jeg vil da også lige komme med en
Citat
Bukken fejer for egen dør inden den fejer for andres

Men til det spørgsmålet drejer sig om, den første forårsfejning og ja, jeg har set den første seksender der har påbegyndt fejningen. For os seriøse bukkejægere er det en utrolig spændende tid vi går i møde.

The Real Deal

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 12-03-09 18:50
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-09 01:27

"Når bukken går i bast"
Jeg har sgu aldrig set dyr i naturen iklæde sig bastskørt.

Og "seksender"
Seks bagdele.....må da være en vanskabning.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-03-09 09:16

Jeg har set klippet før, og jeg indrømmer, at jeg helst ikke havde set denne prægtige buk blive skudt, i det mindste før den havde haft mulighed for at præge arten.

Og LuffeA - det du ser er ikke en bastbuk. Den har blot rodet rundt i marken - og har fået noget fast i opsatsen.

- eller måske har den stanget en hula neger fra Philippenserne i røveren, så bastskørtet nu er lettere derrangeret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-09 17:06

Igen-igen-igen en sprogforvanskning.

Jeg har lært at en opsats er et småkagefad i flere etager, og det der vokser i knolden på dyr enten er horn eller gevir.

Det har måske "opsættende" virkning når omtalte fad ikke er vokset ud.

Hvad hedder så vildtsauce på jægersprog.......krudtslam måske ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-03-09 17:20

Det der med fagudtrykkene stammer tilbage fra dengang man ikke havde andet end æren i behold - over at være noget andre ikke var.
Ethvert fag har sine helt specielle udtryk, og for ikke at falde igennem - eller for at foregive, at man tilhører en særlig kultur, så benytter jægeren sig af ganske særlige udtryk, som har med jagt eller vildtet at gøre.
Hvis man gerne vil anses for at være jæger, så er det ensbetydende med løftede øjenbryn, hvis en stakkels rookie kommer til at kalde et rådyrs "horn" for "gevir", selv om det ligner. At man så brækker sig, når et rådyr bliver "brækket", betyder ikke så meget i den store sammenhæng.
Nu er jeg en gammel mand, som er vokset op med disse udtryk, men jeg har lidt ondt af de nye jægere, som ikke aner en hujende fis om det gamle jægersprog.
For at gøre det hele endnu mere forkvaklet, så anvender danske jægere en skøn blanding af dansk, tysk og fransk. Især kommandoer til hunde foregår ofte på både på tysk og fransk.
F.eks. "Sit" - efterfulgt af et "for Helvede da" lyder tysk, mens "allez" (franskt for "så gå da (For helvede da", etc. . . Og hvad kalder man så "hanharen"???? LuffeA.

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 14-03-09 07:16

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-03-09 13:14

Nøj - mange, mange tak for pointene.