/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Forskel på netværk hastighed
Fra : Markmuss
Vist : 906 gange
150 point
Dato : 11-03-09 23:07

Hej derude !
Min router kan levere 1 GhZ hastighed på vore hjemme netværk. Det er lykkedes at få ændret netværkshastigheden (LAN) fra 100mbps(ikonet på proceslinjen) til 1 GhZ internt på de computere der har standarden i netkortet. Betyder det at jeg har en betydelig hurtigere hastighed nu på INTERNETTET eller er det kun lokalt på netværket.? Kan jeg skifte netværkskortet i de Computere som ikke har opdateret netkort til at køre denne hastighed.?

Hilsen Jan

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 85 point
Dato : 11-03-09 23:24

Som udgangspunkt, så er det ALTID det svageste led, der sætter hastigheden.
Bare fordi du har 1 GHz lokalt, så kan du stadig kun køre på det globale net med MAX den hastighed du har ud af huset.
Her skal du så være opmærksom på, at der ofte i en opkobling er en høj download og en noget lavere upload hastighed.
Her er der igen nogle dæmpninger på forbindelsen, da du vil være afhængig af trafikken på det globale net, som kan få hastigheden langt ned, i spidsbelastede perioder.
Her ud over får du aldrig den hastighed som du har købt hos din ISP. Du skal trække ca 20% fra, som er den overhead der er i signalet, både frem og tilbage.
Overhead er en kontrolfunktion, som lægges indi hver datapakke, der sendes og modtages. Den skal sikre dig, at signalet ikke er blevet falsk, med forstyrelser o.lign.
Normalt køres der med 8 bit i informationerne, men de er 10 bit lange, da der er 2 kontrolbit, som skal stemme overens med de andre 8 bit, for at signalet er modtaget korrekt.
Hvis der er en fejl,vil det blive opdaget, og systemet sørger derfor for, at den fejlbehæftede data sendes igen og igen, til den enten modtages korrekt, eller der i værste fald, sker en time-out, som lukker forbindelsen.

Kommentar
Fra : Markmuss

Dato : 12-03-09 00:39

Hej jeg har lige en rettelse først- Jeg skrev 1 Ghz - jeg mener 1.0 GBPS på proces linjen.

Tak for svaret og din beskrivelse: Jeg kører 10 MB download og 1 MB upload ca. Jeg har sørget /chekket for at der ikke er nogle svage led i mit netværk. Men er der en mærkbar forskel på min interne/externe hastighed selvom der nu står 1.0 GBPS i forhold til 100 MBPS ? Er det rent faktisk nødvendigt at forøge til 1.0 GBPS ?

Hilsen
Jan

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-09 12:46

Der er meget forbistring i symbolerne og folk blander lystigt med mange misforståelser til følge.

et binært ciffer hedder efter standarden en binit, men næsten alle skriver bit, selom det strengt taget er et mål for noget andet. Lad os nu bare kalde den bit.

Et byte er tal på 8 bit . Den har værdien fra 0 til 255 i titalssystemet og rækker lige til at skrive et tegn når vi medregner både store og små bogstaver og alle specialtegnene. Den originale ascii bruger kun 6 eller 7 bit, så det er igen noget forkert med 8 bit ascii tabeller.

ca 1000 bytes kaldes 1 kB , udtales kilobyte , og skrives med stort B . noge mener 2^10 bytes, som er 1024 bytes. Andre mener præcis 1000 bytes , hvilket også er mere logisk når man bruger k for kilo.

ca. 1 million bytes skrives tilsvarende MB. ( bemærk store bogstaver) Også her er der delte meninger om hvad det betyder.

Tilsvarende er det med bit, hvor man bare bruger små b ér. lille k for kilo og stort
M for mega. G for giga.

når nogen skriver 20mb betyder det egentlig 20 millibit, hvilket er noget sludder, så det er ikke godt at vide hvad der menes.

gå ud fra at alle producenter og sælger af harddisk og andre medier med 10000000000 B når de skriver GB . når du så kommer hjem og har formatteret er den en del mindre . Det kommer bl. a. af forbistringen om hvad k, M og G er i dataverdenen.

Så pas på hvad i skriver hvis andre skal opfatte det rigtigt.

Nej en byte sendes ikke som 10 bit, og megabit netværk kører ikke 1 MHz.

De 20 % overhead er ikke i hver byte, men i særlige bytes med header, adresse , redundanscheck osv.Al det der sørger for at informationen kommer sikkert rundt på nettet til den rette modtager.

Megabit net kører med en meget lavere frekvens, men med information gemt i amplitude og fase. Noget af samme teknik som fik telefonmodem hastigheden op på -teoretisk 56 kb/s

Kommentar
Fra : Markmuss

Dato : 17-03-09 20:27

Hej - har været væk fra min PC nogle dage- ja jeg har læst indlæg, men mit svar går på om jeg har en højere hastighed internt på mit eget netværk med 1Gbps i stedet for 100 Mbps. eller er det bare et andet udtryk eller en standard der hedder GIGA.

Jeg er helt med på dit indlæg Severino om hastighed download /upload og - transor ! måske jeg lige skal i skole igen med de matematiske udtryk

Håber jeg har formuleret mit spørgsmål rigtigt..

Kommentar
Fra : Markmuss

Dato : 22-03-09 11:31

Hej,
Jeg kan ud af jeres svar ikke se at mit spørgsmål ikke er besvaret . så indtil videre står mit indlæg stadig åben.

Godkendelse af svar
Fra : Markmuss

Dato : 22-03-09 11:56

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-09 12:58

LOKALT
Som et helt klart svar på dit indlæg, så har du 1 GHz = 1 Gbit på dit lokale netværk, mellem dine lokale maskiner, SOM HAR et netkort der kan klare den hastighed. De skal simpelthen tale samme sprog, for at forstå hinanden.
Har du en maskine med et ringere netkort, fx. 100 Mbit, vil dette kunne trække hastigheden ned, når det er aktivt på netværket. Det er hele tiden det svageste led, som bestemmer hastigheden.

GLOBALT
Når der køres ud af husets eget netværk, så er det den hastighed som din ISP har tildelt, der bestemmer, hvis den ligger under den lokale hastighed, ellers vil du max kunne køre op til den svageste hastighed.

Når jeg sidestiller 1 GHz med 1 Gbit, er det fordi der er tale om svingninger/informationer i sekunded.

ISP er din internet leverandør "Internet Service Provider"