/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Betalingsstandsning
Fra : henrikkrebs
Vist : 798 gange
100 point
Dato : 11-03-09 15:16

En kunde har købt ny bil hos en forhandler til levering juli 2009. Forhandleren har bilen på lager, men kunden har ikke brug for bilen før. Den sene levering sparer således ejerafgift og forsikring samt rentetab. I slutsedlen står der at bilen overgår til kunden ved registrering og betaling af den fulde pris.

Indtil videre er betalt ca 25% i form af en brugt bil og en mindre kontantbetaling.

Nu er forhandleren gået i betalingsstandsning. Iflg hans egne oplysninger er der ingen brund til bekymring - han har blot brug for et pusterum til at omstrukturere sin virksomhed. På et forslag fra kunden om at betale yderligere (op i nærheden af værdien af den uindregistrerede bil) mod at få ejerskabet er forhandleren positiv. Hensigten er naturligvis, at HVIS virksomheden genoptages, så skal handelen fortsætte som om intet var hændt. Og ellers er kundens indskud sikret.

Kunden vil naturligvis have accept fra den advokat der fører tilsyn.

Er der andre faldgruber?
Hvordan ser man om der allerede er hæftelser i bilen. Den er som nævnt ikke indregistreret.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-09 15:30

Du kan tjekke gæld i bilen her

http://www.bilbasen.dk/bilbogen/?gclid=CKfj3-KOm5kCFVoB4wodpV07Cg

resten tør jeg slet ikke indlade mig på at besvare

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-03-09 15:41

Bilbasen kræver en (omfattende) registrering.

Før jeg gør det lige et spørgsmål: Kan der også tjekkes på uindregistrerede biler?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-03-09 15:47

Jeg vil tro det kan klares med stelnummeret, men jeg ved det ikke 100%

Kan du ikke ringe og spørge før du begynder?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-03-09 16:14

Jo, ringe ku man vel.

.. eller bare prøve. Det er gjort.

Der skulle KUN bruges stelnummer - ikke registreringsnummer. Pris 75 kr (+ kortgebyr 1,10 for dankort).

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-03-09 19:08

En ny bil skriver du?
Der er da ingen hæftelser i en ny bil.
Man betaler da intet forud på en bil.

hawaii7

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 11-03-09 19:25

Det er gratis at kontrollere om der er hæftelser i motorkøretøjer ved telefonisk henvendelse til Bilbogen ved Retten i Århus:
http://www.domstol.dk/aarhus/praktiskeoplysninger/bilpersonogandelsboligbogen/Pages/default.aspx

Hvis jeg husker juraen korrekt, er det vigtigt at du har en underskrevet købskontrakt, hvoraf det fremgår hvilken bil du har indgået aftale om at købe - dvs. angivelse af stelnr.

Derudover ser jeg en faldgrube. Der var en sag oppe i medierne for et par måneder siden om en bilforhandler i København, der solgte biler til kunderne, som han ikke havde ejendomsretten til. Registreringsattesterne lå hos leasingselskaberne / importøren. Hvordan man sikrer sig mod noget sådant ved jeg ikke helt - bortset fra, at man skal have sin registreringsattest samtidig med bilen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-03-09 07:00

Det som henstår hos forhandleren indgår i boopgørelsen. Det er enda så galt, at hvis ens bil er til rep. og virksomheden går i betalingsstandsning, så kan man ikke umiddelbart få sin bil udleveret, da den indgår i boet. Først efter boopgørelsen kan bilen evt. udleveres!

Man skal ALDRIG indgå aftaler om forudbetaling eller aflevere sit køretøj før man får det andet. I de sidste par år, er en del campingvognsejere komme galt afsted med at de har handlet ny vogn som skal leveres på et senere tidspunkt, og forhandleren har så fået den gamle vogn ind, men gik rebundus inden leveringen, hvorefter den tidligere ejer af campingvognen nu stod uden campingvogn!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-03-09 09:08

Citat
hvorefter den tidligere ejer af campingvognen nu stod uden campingvogn!

Pu ha ja, den historie kan jeg godt huske var omtalt i campingbladet, han fik gud ske lov sin campingvogn tilbage

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-03-09 12:01

Citat
Er der andre faldgruber?

der er nærmest ikke andet,.....
bil / autobranchen, er en af de brancher der er hårdest ramt af den nuværende 'økonomikrise',
og der er intet der tyder på, det bliver bedre,.. frem til juli, (tværtimod)

mon ikke det var en god ide at redde hvad reddes kan, ?
(og undgå at indbetale flere penge)

Citat
Nu er forhandleren gået i betalingsstandsning. Iflg hans egne oplysninger er der ingen brund til bekymring

næste skridt bliver sikkert at han erklæres konkurs,.

selv om han bliver pålagt at betale 'dig' og 'dine penge' tilbage,
bliver det svært når han ingen penge har,.. (uanset om han vil eller ej,)

dem har der været rigtig mange af, desværre,

http://www.billedbladet.dk/Kendte/Nyheder/2008/6/Brian%20Laudrup%20snydt%20af%20brugtvogns-forhandler.aspx?p=1

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2008/04/22140740.htm

http://www.bedragerisag.dk/2008/06/rene-johansen-danmarks-vrste.html
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=260127
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2007/09/18160422.htm

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-03-09 21:31

Tak for svaret Nordsted1.