/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
indretning af højbed
Fra : disa
Vist : 1189 gange
20 point
Dato : 02-04-03 13:45

som nybegynder har jeg lavet 2 højbede, som jeg primært vil dyrke krydderurter og lægeplanter i.
mål på bedene: 120x480 og 120x400.
mit spørgsmål er om der findes nogle generelle retningslinjer for, hvordan jeg placerer planterne?
jeg vil blive glad for lidt hjælp
hilsen disa

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 02-04-03 14:23

Du kan sætte dem ret så tæt, da du jo ikke skal have plads til at gå imellem dine urter. HGvor tæt afhænger af urten. Timian bliver jo ikke så stor men kvan fylder det hele.
Jeg ville opbyge det, så de tuedannende og lave urter står rundt i kanten (her bliver det typisk også tørrest) og de højeste inde mod midten. Det kommer selvfølgelig også an på hvordan de orienterer sig i forhold til verdenshjørnerne. Langt de fleste urter holder meget af fuld sol, så det bør du også tage hensyn til i din planlægning af bedene.
Håber du kan bruge mine kommentare - ellers må du skrive igen

Kommentar
Fra : AZerikrc

Dato : 03-04-03 23:14

Med hensyn til Højbede. kan jeg anbefale bogen: "Den selvforsynende have" af John Seymore fra gyldendals bogklub.

Hilsen fra ERIK