/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sorte pletter i skoletaske???
Fra : ponda
Vist : 1232 gange
60 point
Dato : 10-03-09 19:50

Hej... jeg har lige købe en brugt Diddl skoletaske.
Der stod i annoncen at den var flot og velholdt, det passede ikke, men nok om det
I bunden er den helt sort, jeg vil tro at der har ligget frugt eller mad i den som er muggent og det har farvet stoffet sort
Den har været i vaskemaskinen og alt andet blev pænt på nær det sorte.
Er der nogle der ved hvordan man fjerner det sorte?
Det er vasket helt rent, så det er ligesom om at det er farvet, hvis i forstår hvad jeg mener

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 19:53

Uden at vide præcis hvor farven kommer fra, vil det være umuligt....

Du kan "prøve" med hundrevis af pletfjerningsmidler, men UDEN garanti for du ikke gør mere skade end gavn....

Så det bedste råd er nok at leve med det....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-03-09 19:59

Jeg tror <refi> har ret ..... det bliver nok MEGET vanskeligt at fjerne, men hvis tasken nu er ren og ellers pæn, og måske ikke mindst har det rigtige navn så er det vel til at leve med, og det ses jo alligevel ikke hvis der er bøger i tasken.
Alternativt kunne der måske limes en bund ovenpå den gamle af stof eller filt - det kan jo klippes til, så det passer præcist og limes med tekstillim.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 10-03-09 20:50

Ville Rodalon ikke være værd at prøve, så vidt jeg kan læse mig til, fjerner det flere slags pletter og stoffet tager ikke skade, uanset hvad slags stof det er???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-09 21:03

Mit gæt er, at det kan du ikke fjerne, og slet ikke når tasken er blevet vasket før evt. pletfjerningsforsøg....og jeg tror jeg uden at se tasken, tør komme med et bud på hvad det sorte skyldes...nemlig tuschpen der har ligget og rodet rundt uden beskyttelseshætten på.
Det plejer den slags pletter at skyldes

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 10-03-09 21:33

Det er ikke tus...
Der er ligesom 3 rum i tasken og det er rummet hvor madkassen ligger... min egen datter havde engang "glemt" et æble i sin gymnastikpose og det ligner det samme, den blev også helt sort.
Den kunne jeg dog vaske ren, men nok kun fordi jeg gav den 60 grader og det var ikke tørret ind, skoletasken kan max tåle 30 grader og kun skånevask og det var tørret ind da jeg fik den.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 60 point
Dato : 11-03-09 00:33

Du kan prøve at tage rengøringsmiddel på en skrubbesvamt og så give bunden en tur, det virker fint ved indtørret skimmel i badeværelset.

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 11-03-09 09:44

Jeg prøvede igår med noget klorin, jeg blandede noget stærkt noget og skrubbede det på pletten med en svamp, så stod den lidt og så gjorde jeg det igen og sådan foresatte jeg ca 1 time.
Så vaskede jeg den i vaskemaskinen igen og det er næsten forsvundet der er stadig nogle grå pletter, men det er ok og den er godkendt af min datter

Så man skal ikke bare opgive uden at gøre et forsøg

Det har ikke taget farven på tasken og der er ingen lyse pletter, men jeg ville også hellere have en lys plet frem for en sort plet, så jeg tog chancen

Så er jeg også sikker på at hun kan have sin mad i samme rum, uden at hun bliver syg af det, jeg vidste ikke om det var nok at vaske den i vaskemaskinen...

Jeg kan jo give den en omgang mere næste gang den trænger til en vask

Godkendelse af svar
Fra : ponda

Dato : 11-03-09 09:49

Du kom tættest på det som virkede, så derfor får du mine point granner01

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-03-09 13:53

Tak for det, ja man må prøve sig fren når man går ind for genbrug.