/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad sker der`??
Fra : bublebee
Vist : 1780 gange
100 point
Dato : 10-03-09 12:39

Jeg har en Fiat Punto fra 94 som går lidt amok lige nu.
Når vi træder koblingen ned giver den fuld gas..... ? ØØh jo.....

Det lyder som når man først træder sin kobling i bund og så speederen - det lyder helt vildt, og vi aner ikke hvad problemet er, der er intet der indikerer noget.

HJÆLP

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 10-03-09 13:20

Hej -

Det lyder som et udslidt spjæld potientiometer.
Det er den dims, der måler hvor langt du har trådt ned på speederen.

Det er en drejemodstand, med en glider hen over en kulbane. Med tiden bliver der slidt hul i kulbanen, og så giver den et total ga-ga signal til styre computeren.
Resultatet er at enten drøner motoren op i omdrejninger - helt af sig selv - eller også går den i stå.

Dimsen sidder ude på spjældhuset ("karburatoren") og kan på mange tidlige '90 biler udskiftes særskilt.
På nogle biler er det HELE spjældhuset der skal udskiftes.

Kender desværre ikke præcist til et Punktum ...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-03-09 13:21

Det er bilens puter system.
Kender det selv fra en obel corsa, kom kørende hen til rødt lys, motoren gik vildt op i omdrejninger så var der ikke andet for end at sætte i højgear og tvinge den ned i omdrejninger,der blev den så, men en uge efter.!
Måske en censor der har fået fugt.
Der er ikke andet end at tale med en auto elektrikker.
Højris

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 10-03-09 13:46

Lad motoren gå i tomgang, prøv så at træde koblingen ned, mens der er en der kigger på speederforbindelsen i motorrummet. Så kommer vi lidt tættere på problemet.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-03-09 14:00

Har vi prøvet - og der er intet at se.......
Men nu har vi lige prøvet at rense div stik og give dem sens og samle dem igen, og nu starter den. Men det er jo så kun midlertidigt løst, for vi har jo stadig ikke fundet problemet.
Men der er en lille måler som måler vaacum, og når vi tager den fra så går den ustabilt i tomgang...

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 10-03-09 14:08

Den lille vacuum måler har ikke noget med tomgangen at gøre.
Den kompenserer tændingen for bedst mulig acceleration.
Når du piller slangen fra, får motoren en lille smule falsk luft, og så bliver tomgangen ujævn - derfor.

Ved du om der sidder en spjældmotor (elektrisk justereskrue til spjældets bundstop) eller om der sidder en lufttilskuds ventil på din Punto motor ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-03-09 14:11

Nej det ved jeg ikke - hvor skulle dette sidde ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-03-09 14:13

Men nu er det længe siden at den gjorde det sidst - der løsnede vi tankdækslet og satte det på igen og så virkede den. Det virkede dog ikke denne gang....

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 10-03-09 15:38

Tror beestone mener stepmotoren der styrertomgang. Er en sort kasse der sidder ind mod instrumentbordet.
Kan lave kuk når den periodisk går i udu.

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 11:52

Tak for svaret Beestone.
Det var det tætteste.
Vi fandt ud af, at det er tomgangsregulatoren der laver problemet. Når man starter bilen, hvis man starter den for hurtigt efter lamperne slukker, så når den ikke at nulstille sig ordentlig og så sker der dette.
Men hvis man lige venter et par sekunder, så virker den fint.

Tåzzede gamle bil :)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 11:53

og hvis man så får startet for hurtigt og den gør det, så skal man bare slukke. Sætte tænding på - slukke - sætte tænding på - slukke og så sætte tænding på - give den et par sekunder og så starte